Skip to main content

Perhe- ja vuotuisjuhlat / viittomakieli (3cr)

Code: KUK2103A11H-KUK2PS17TKU

General information


Timing
28.08.2017 - 20.12.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Mari Virtanen
Course
KUK2103A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization Perhe- ja vuotuisjuhlat / viittomakieli KUK2103A11H-KUK2PS17TKU. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Opintojakso on jatkumoa Ty̦kielet 1 ja 2 -opintojaksoille, joilla on kÌ_yty lÌ_pi ty̦kielten tÌ_rkeitÌ_ perusasioita. TÌ_llÌ_ jaksolla on tarkoituksena keskittyÌ_ tyyliseikkoihin sekÌ_ kielen vaihteluun ja moninaisuuteen. Jakson sisÌ_ll̦t tukevat aiempia opintoja kuurojen kultturista, syventÌ_en tietoa kuurojen tapakulttuurista. Toisaalta paneudutaan my̦s kielen selkeyttÌ_miseen ja yksinkertaistamiseen. Tavoitteena on, ettÌ_ opiskelija osaa erottaa tyylisÌ_vyjÌ_ ja kehittyy yhÌ_ monipuolisemmaksi kielenkÌ_yttÌ_jÌ_ksi molemmilla ty̦kielillÌ_ samalla huomioiden kaksikielisyyden nÌ_k̦kulman tulkin ty̦ssÌ_.Jakso keskittyy kolmannen lukukauden loppuun. ,3. lukukausi

Materials

Salmi, E.& Laakso, M. Maahan lÌ_mpimÌ_Ì_n. Kuurojen Liitto, Kuurojen Museo. Helsinki 2005. Sivut 56-109Ladd, P. Understanding Deaf Cultur, In Search of Deafhood. Multilingual matters ltd. 2007. EBRARY. Sivut 297-332. ,Selkokieli:http://papunet.net/selko/http://selkosanomat.fihttp://yle.fi/selkouutiset/http://www.viittomakielinenkirjasto.fiKangasniemi, Heikki 1997. Sana, merkitys, maailma. Katsaus leksikaalisen semantiikan perusteisiin. Helsinki: Finn Lectura.Kartio, Johanna (toim.) 2010. Selkokieli ja vuorovaikutus. 2. painos.Helsinki: Kehitysvammaliitto.LeskelÌ_, Leealaura & Kulkki-Nieminen, Auli 2015. Selkokirjoittajan tekstilajit. Helsinki: Kehitysvammaliitto.Sainio, Ari 2000. Teksti, joka rakastaa lukijaansa. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu.Virtanen, Hannu 2009: Selkokielen kÌ_sikirja. Helsinki: Kehitysvammaliitto.http://www.viittomakielinenkirjasto.fiKangasniemi, Heikki 1997. Sana, merkitys, maailma. Katsaus leksikaalisen semantiikan perusteisiin. Helsinki: Finn Lectura.Kuurojen Liiton videotiedotteetVierailijaluento verkossa puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistÌ_. Osa osasuoritusta: Perhe- ja vuotuisjuhlat sekÌ_ kielenkÌ_ytțtaito/suomen kieli 3 op. Puheterapeutti Maria Rautava. ItsenÌ_isen ty̦skentelyn (6 h) video.

Teaching methods

- ,Opintojakson aikana opiskelija oppii tekemÌ_llÌ_ erilaisia tehtÌ_viÌ_ sekÌ_ itsenÌ_isesti ettÌ_ ryhmÌ_ssÌ_, pÌ_Ì_paino on toiminnallisessa oppimisessa sekÌ_ tiiviisti kÌ_ytÌ_nț̦n sidotuissa harjoituksissa. Opintojakso muodostuu kolmesta kokonaisuudesta perhejuhlat, vuotuisjuhlat ja kielenkÌ_ytțtaito.1. Perhe- ja vuotuisjuhlat/ viittomakieliViittomakielen lÌ_hiopetuksen aiheita ovat viittomakielen eri tyylilajien esittely ja analysointi. Teeman tavoitteena on oppia kÌ_yttÌ_mÌ_Ì_n suomalaista viittomakieltÌ_ tarkoituksenmukaisesti perhejuhlissa.Viittomakielen lÌ_hiopetuksen teemoja: kommunikointi suomalaisella viittomakielellÌ_ (sanasto ja dialogi) ja kuurojen kulttuurin kÌ_yttÌ_ytymistavat seuraavissa tilanteissa: ristiÌ_iset/nimenantojuhla, hÌ_Ì_t, rippijuhlat, valmistujaisjuhlat, eri-ikÌ_isten syntymÌ_pÌ_ivÌ_juhlat, hautajaiset.viittomien vastineet ja variaatiot sekÌ_ niiden kÌ_yttÌ_minen eri tilanteissaviittomarekisterit ja viittomien valintaviittomakielen konsultointi dialogin tekemiseenItsenÌ_isen ty̦skentelyn oppimistehtÌ_vÌ_t: Maamme-laulu ja viittomakielinen tyylitehtÌ_vÌ_.2. KielenkÌ_ytțtaito / viittomakieli Tavoitteena on tehdÌ_ osuvia kielellisiÌ_ valintoja ja etsiÌ_ vastaavuuksia ty̦kielten vÌ_lillÌ_. Harjoitellaan kÌ_Ì_nn̦sharjoitusten sekÌ_ ymmÌ_rtÌ_misharjoitusten avulla vertailemaan ty̦kieliÌ_ keskenÌ_Ì_n. Kerrataan suomalaisen viittomakielen kielioppia ja syvennetÌ_Ì_n visuaalisuuden merkitystÌ_ osana suomalaista viittomakieltÌ_.3. Perhe- ja vuotuisjuhlat sekÌ_ kielenkÌ_ytțtaito/ suomen kieli, 3 opSuomen kielen lÌ_hiopetuksen aiheita ovat selkokieli, tekstityypit ja -lajit, referointi, synonyymit, murteet, tyyliin vaikuttavia asioita, sanojen tyylivÌ_rit sekÌ_ asiatyyli, arkityyli ja ylÌ_tyyli. Opintojakson itsenÌ_isen ty̦skentelyn aiheena on videoluento puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien kÌ_yțstÌ_ sekÌ_ kommunikoinnin teknisistÌ_ apuvÌ_lineistÌ_. ,Perhe- ja vuotuisjuhlat / viittomakieli, 3 op1. Viittomakielen tyylitehtÌ_vÌ_. Saman asian viittominen eri tyyleillÌ_- Opiskelija valitsee yhden vuotuisjuhlista ja viittoo siitÌ_ videolle kaksi toisistaan tyylillisesti eroavaa tekstiÌ_ erillisen ohjeistuksen mukaan. Yksil̦tehtÌ_vÌ_.2. Maamme-laulun viittominenKielenkÌ_ytțtaito / viittomakieli, 1 opTentti: Kielioppiosio sekÌ_ ymmÌ_rtÌ_misosio. Kielioppiosiossa opiskelijan tulee tuottaa annetut suomenkielen lauseet suomalaisella viittomakielellÌ_ huomioiden suomalaisen viittomakielen oikeakielisyys. YmmÌ_rtÌ_misosiossa opiskelija nÌ_kee viitotun lÌ_hteen kaksi kertaa ja hÌ_nen tulee vastata annettuihin kysymyksiin.Perhe- ja vuotuisjuhlat sekÌ_ kielenkÌ_ytțtaito/ suomen kieli, 3 opSelkokielen kirjoitustehtÌ_vÌ_ ryhmissÌ_ ,Ilmoitetaan Fronter-huoneessa.

Employer connections

-

International connections

Opinnot/ty̦kokemus.

Completion alternatives

Neuvoteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Further information

- ,Neuvoteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Go back to top of page