Skip to main content

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön lähtökohdat (5cr)

Code: MIE0105A15S-MIE01MS17POR

General information


Timing
06.09.2017 - 30.09.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Vuokko Nietola
Marianne Neuvonen
Course
MIE0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön lähtökohdat MIE0105A15S-MIE01MS17POR. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta, moninaisuutta tukien asiakastyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja asiakkaan osallisuutta tukien erilaisten päihde- ja mielenterveystyön asiakasryhmien kanssa huomioiden eri ikävaiheisiin liittyvät erityispiirteet
- tuntee päihde- ja mielenterveysongelmien ja rikoskäyttäytymisen yhteyksiä
- tuntee päihde- ja muita riippuvuuksia koskevia eri tieteellisiä lähestymistapoja
- tuntee akuutin kriisityön
- tietää uskonnollisuuden ja hengellisyyden merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- tuntee eettiset periaatteet, mielenterveys- ja päihdetyön laatusuositukset ja strategiat sekä keskeiset kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- tuntee ja osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyötä ja palvelujärjestelmää ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä

Content

- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- asiakasosallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
- eri ikävaiheiden mielenterveys- ja päihdetyö
- riippuvuuden tieteelliset selitysmallit
- akuutti kriisityö
- uskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
- mielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö

Materials

Nimetään verkko-oppimisalustalla.

Teaching methods

Ydinsisällöt:kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuusasiakasosallisuus mielenterveys- ja päihdetyössäeri ikävaiheiden mielenterveys- ja päihdetyöriippuvuuden tieteelliset selitysmallitakuutti kriisityöuskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössämielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmatmielenterveys- ja päihdelainsäädäntöOpiskelijatunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.toimii mielenterveyslain, -asetuksen, päihdehuoltolain- ja asetuksen, ehkäisevän päihdehuoltolain (suunnitteluvaihe) ja huumelain ja korvaushoitoasetuksen mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavattunnistaa kriisistä selviytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa auttaa asiakasta kriisiprosessin vaiheissatuntee sielunhoidon lähtökohdat mielenterveys-, päihde- ja kriisiasiakkaan tukemisessa.Asiakkaan osallisuutta tukeva ammatillinen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöOpiskelija osallistuu eri-ikäisiä ja erilaisia asiakkaita käsitteleviin luentoihin, asiantuntijapuheenvuoroihin ja opintokäyntiin.Opiskelija perehtyy itsenäisesti videoklippeihin ja taltioituihin luentoihin.Opiskelija suorittaa tentin.Eettiset periaatteet, lainsäädäntö, laatusuositukset sekä kansalliset ja kansainväliset ohjelmat Opiskelija perehtyy itsenäisesti tallennettuihin luentoihin ja oppimateriaaleihin ja reflektoi omaa ammatillista kasvuaan suhteessa mielenterveys- ja päihdetyön eettisiin periaatteisiin sekä lakeihin, ohjelmiin ja suosituksiin verkkokeskusteluna.Eri tieteelliset lähestymistavatOpiskelija osallistuu orientoiviin luentoihin.Opiskelija pohtii eri lähestymistapojen merkitystä asiakkaan kohtaamisessa tutustumalla ensin itsenäisesti kahteen ammatilliseen artikkeliin ja laatimalla sen jälkeen yhteenvedon pohdinnoistaan tiimin omalle keskustelualustalle verkossa.Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, osallistumista verkkokeskusteluihin ja tentin suorittamista.

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.Yhteistyö työelämäyhteistyökumppanien asiantuntijapuheenvuorojen sekä opintokäynnin muodossa.

International connections

Mielenterveys- ja päihteet 3 op opintojakson suorittaminen tai vastaavat perusopinnot.

Completion alternatives

Hopsin mukaisesti tai erikseen sovitusti.

Qualifications

YHT5,Mielenterveys- ja päihteet 3 op opintojakson suorittaminen tai vastaavat opinnot.

Further information

Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti ja omaa ammattillista toimintaansa reflektoiden.Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-käytänteitä ja ohjeita.

Go back to top of page