Skip to main content

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät (5cr)

Code: MIE0405A15S-MIE04IMS17HKI

General information


Timing
13.11.2017 - 08.12.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Hannele Tainio
Kaija Tuuri
Course
MIE0405A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät MIE0405A15S-MIE04IMS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa päihdetyön ja mielenterveystyön keskeisiä menetelmiä
- osaa tukea asiakasta akuutissa kriisissä ja osaa arvioida asiakkaan kriisipalveluiden tarvetta sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan kriisipalveluihin
- osaa soveltaa yhteisöllisiä interventiomenetelmiä esim päiväkodissa tai koulussa tapahtuva kiusaaminen
- osaa kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitojaan eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä mielenterveys- ja päihdetyössä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisuutta vahvistavana toimintana mielenterveys, kriisi- ja päihdetyössä

Content

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys

Materials

Nimetään verkko-oppimisalustalla.

Teaching methods

Ydinsisällöt:päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmätakuutti kriisi ja kriisipalvelutkiusaamisen interventiomenetelmätvuorovaikutus ja ohjaustaidottyönohjaus ja sen merkitysOpiskelijasoveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä.toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa erilaisten asiakkaiden kanssa soveltaen tietämystään asiakkaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikasta.käyttää yksilöllisessä ja ryhmäohjauksessa motivoivaa haastattelua, mini- interventiota sekä mielenterveys- , päihde ja peliongelmien seulontakyselyjä.tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet.tuntee 12-askeleen ohjelman periaatteet.tuntee kriisityön prosessin ja tukee eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjaa asianmukaisiin kriisipalveluihin.tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä.osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihinammatillisuutensa kehittämiseksi.Orientaatio opintoihinPerehtyminen keskeisiin mielenterveys-päihde- ja kriisityön menetelmiin sekä kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmiin ja akuuttiin kriisityöhönOpiskelija perehtyy luentoihin, videoklippeihin ja artikkeleihin.Opiskelija osallistuu tiimityöskentelyyn perehtyen yhteen menetelmään/työtapaan.Opiskelija osallistuu menetelmätyöpajaan.Harjaantuminen menetelmien käyttöön ja työnohjauksellisen tuen hyödyntäminenOpiskelija osallistuu toiminnallisiin simulaatioihin koululla.Opiskelija soveltaa menetelmää työelämän oppimisympäristössä ja osallistuu työnohjauksillisiin pienryhmiin.

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Completion alternatives

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Further information

Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmä- ja virtuaaliopetuksena toiminnallisten simulaatioiden, menetelmätyöpajojen ja työnohjauksellisten pienryhmien osalta.Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.

Go back to top of page