Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät (5cr)
Code: MIE0405A15S-MIE04IMS17HKI
General information
- Timing
- 13.11.2017 - 08.12.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Hannele Tainio
- Kaija Tuuri
- Course
- MIE0405A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät MIE0405A15S-MIE04IMS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa päihdetyön ja mielenterveystyön keskeisiä menetelmiä
- osaa tukea asiakasta akuutissa kriisissä ja osaa arvioida asiakkaan kriisipalveluiden tarvetta sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan kriisipalveluihin
- osaa soveltaa yhteisöllisiä interventiomenetelmiä esim päiväkodissa tai koulussa tapahtuva kiusaaminen
- osaa kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitojaan eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä mielenterveys- ja päihdetyössä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisuutta vahvistavana toimintana mielenterveys, kriisi- ja päihdetyössä
Content
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
Materials
Nimetään verkko-oppimisalustalla.
Teaching methods
Ydinsisällöt:päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmätakuutti kriisi ja kriisipalvelutkiusaamisen interventiomenetelmätvuorovaikutus ja ohjaustaidottyönohjaus ja sen merkitysOpiskelijasoveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä.toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa erilaisten asiakkaiden kanssa soveltaen tietämystään asiakkaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikasta.käyttää yksilöllisessä ja ryhmäohjauksessa motivoivaa haastattelua, mini- interventiota sekä mielenterveys- , päihde ja peliongelmien seulontakyselyjä.tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet.tuntee 12-askeleen ohjelman periaatteet.tuntee kriisityön prosessin ja tukee eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjaa asianmukaisiin kriisipalveluihin.tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä.osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihinammatillisuutensa kehittämiseksi.Orientaatio opintoihinPerehtyminen keskeisiin mielenterveys-päihde- ja kriisityön menetelmiin sekä kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmiin ja akuuttiin kriisityöhönOpiskelija perehtyy luentoihin, videoklippeihin ja artikkeleihin.Opiskelija osallistuu tiimityöskentelyyn perehtyen yhteen menetelmään/työtapaan.Opiskelija osallistuu menetelmätyöpajaan.Harjaantuminen menetelmien käyttöön ja työnohjauksellisen tuen hyödyntäminenOpiskelija osallistuu toiminnallisiin simulaatioihin koululla.Opiskelija soveltaa menetelmää työelämän oppimisympäristössä ja osallistuu työnohjauksillisiin pienryhmiin.
Employer connections
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Completion alternatives
Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.
Further information
Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmä- ja virtuaaliopetuksena toiminnallisten simulaatioiden, menetelmätyöpajojen ja työnohjauksellisten pienryhmien osalta.Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.