Skip to main content

Puheviestintä (2cr)

Code: OPI2002A12H-OPI2MS17HKI

General information


Timing
23.10.2017 - 17.12.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Pirjo Pouttu
Hanna Hovila
Course
OPI2002A12H

Unfortunately, no reservations were found for the realization Puheviestintä OPI2002A12H-OPI2MS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Opintojakso koostuu neljÌ_stÌ_ eri teemasta: esiintymisvarmuus ja Ì_Ì_nenkÌ_ytț, yksil̦viestintÌ_, ryhmÌ_viestintÌ_ ja seminaariesiintyminenOpintojakson tavoitteena on, ettÌ_ opiskelija osaa tarkkailla omaa esiintymistÌ_Ì_n ja Ì_Ì_nenkÌ_ytțÌ_Ì_n ja saa varmuutta esiintyÌ_ ensin toisten edessÌ_, sitten ryhmÌ_ssÌ_ ja suuren yleișn edessÌ_. ,

Objective

Student
- masters the basic oral communication skills required for the studies
- is capable of observing factors affecting interactions in individual and group communication contexts
- is capable of developing his/her communication and interaction skills
- masters the basic principles of voice control and is able to articulate clearly
- is able to prepare and give a focused, factual oral presentation
- understands the significance and cultural linkage of non-verbal communication

Content

Core contents
- group communication
- voice control, articulation and pronunciation in the working languages
- speech-based presentation
- performance anxiety
- non-verbal communication in different cultures

Materials

, Aalto, Anna-Liisa & Parviainen, Kati 1998. Auta Ì_Ì_ntÌ_si. ÌãÌ_nenkÌ_yttÌ_jÌ_n kÌ_sikirja. 8.painos. Helsinki: Otava. Kansanen, Anneli 2000. PuheviestinnÌ_n perusteet. Markkinointi-instituutin kirjasarja n:o 52. 20. painos. Helsinki: WSOY. Koistinen, Mari 2008. Tunne kehosi - vapauta Ì_Ì_nesi. ÌãÌ_nitimpurin kÌ_sikirja. Helsinki: Sulasol. Mattila, Heli, Ruusunen, Tuula & Uola, Kirsi 2006. ViestinnÌ_n ty̦kaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: Wsoy Oppimateriaalit. Mikluha, Arja 1998: Kommunikointi eri maissa. Helsinki: Kauppakaari. Sala, Eeva 2003: ÌãÌ_niergonomia. Toimiva Ì_Ì_ni ty̦vÌ_lineenÌ_. Helsinki: Ty̦terveyslaitos. Sihvo, Marketta 2006. Terve Ì_Ì_ni. ÌãÌ_nen hoidon ABC. Helsinki: Kirjapaja.,

Teaching methods

Opiskelijaosaa opiskelussa tarvittavat suullisen viestinnÌ_n perusteetymmÌ_rtÌ_Ì_ suullisia ohjeitaosaa havainnoida vuorovaikutukseen vaikuttavia tekij̦itÌ_ yksil̦- ja ryhmÌ_viestintÌ_tilanteissaymmÌ_rtÌ_Ì_ sanattoman viestinnÌ_n merkityksen ja sen kulttuurisidonnaisuudenosaa kehittÌ_Ì_ viestintÌ_- ja vuorovaikutustaitojaantunnistaa oman viestijÌ_kuvansa, osaa realistisesti arvioida omaa viestijyyttÌ_Ì_n, tietÌ_Ì_ keinoja, joilla omaa viestintÌ_Ì_ voi kehittÌ_Ì_osaa antaa ja ottaa vastaan kehittÌ_vÌ_Ì_ palautetta suullisesta viestinnÌ_stÌ_osaa hyvÌ_n Ì_Ì_nenkÌ_yțn perusperiaatteet ja osaa artikuloida ja Ì_Ì_ntÌ_Ì_ selkeÌ_stituntee erilaisia Ì_Ì_nenkÌ_yțn tekniikoita ja osaa huoltaa Ì_Ì_ntÌ_Ì_nosaa valmistella ja pitÌ_Ì_ tavoitteellisen asiapuhe-esityksenymmÌ_rtÌ_Ì_ valmistautumisen merkityksen puhe-esityksessÌ_osaa kÌ_yttÌ_Ì_ puhe-esityksensÌ_ tukena tarkoituksenmukaisia havainnollistamiskeinoja ,Opintojakso koostuu lÌ_hijaksoilla tapahtuvasta toiminnasta sekÌ_ etÌ_jaksoilla tapahtuvasta itsenÌ_isestÌ_ ty̦skentelystÌ_.1. Esiintymisvarmuus ja Ì_Ì_nenkÌ_ytțluennoilla keskitytÌ_Ì_n esiintymiseen, esiintymisjÌ_nnitykseen, Ì_Ì_nenkÌ_ytț̦n sekÌ_ artikulointiin. Huomiota keskitetÌ_Ì_n my̦s sanattomaan viestintÌ_Ì_n sekÌ_ keskusteluun.EtÌ_jakson tehtÌ_vÌ_t:Tulkin Ì_Ì_nenlÌ_mmittelypaketti itselleTekstin luenta2. Yksil̦viestintÌ_luennoilla kÌ_ydÌ_Ì_n lÌ_pi puhe-esityksen valmistaminen sekÌ_ havainnollistaminen sekÌ_ ohjeistetaan valmisteltu puhe-esitys, joka pidetÌ_Ì_n seuraavalla opetuskerralla.3. RyhmÌ_viestintÌ_luennoilla kÌ_sitellÌ_Ì_n ryhmÌ_viestinnÌ_n perusteita sekÌ_ vÌ_ittelyÌ_ ja argumentointia. LisÌ_ksi opetuksessa keskitytÌ_Ì_n seminaariesityksen valmistamiseen: seminaariesityksen rakenne, PowerPoint-esityksen tekeminen sekÌ_ yleișn aktiovinti.PuheviestinnÌ_n kurssiin kuuluu my̦s osallistuminen JOT1-opintojakson seminaariin (tarkempi ohjeistus JOT1-kurssin opettajalta), jossa opiskelijat pitÌ_vÌ_t esitelmÌ_n. Suomen kielen opettajatarkastelee esitystÌ_ puheviestinnÌ_n nÌ_k̦kulmasta. Pidettyyn seminaariesitelmÌ_Ì_n liittyy vielÌ_ itsearvio, joka on opiskelijan itsenÌ_isen ty̦n tehtÌ_vÌ_. ,Tulkin Ì_Ì_nenlÌ_mmittelypakettiTekstin luenta -tehtÌ_vÌ_Valmisteltu puhe-esitys ,

Further information

,

Go back to top of page