Suomalainen sosiaalipalvelujärjestelmä (3cr)
Code: SOS1103A11H-SOS1MS17HKI
General information
- Timing
- 28.08.2017 - 15.10.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Mari Vainikka
- Marianne Neuvonen
- Course
- SOS1103A11H
Unfortunately, no reservations were found for the realization Suomalainen sosiaalipalvelujärjestelmä SOS1103A11H-SOS1MS17HKI. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Ennen tÌ_tÌ_ opintojaksoa opiskelija on tutustunut opinnoissaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja tiedonhankintaan. TÌ_llÌ_ opintojaksolla perehdytÌ_Ì_n syvemmin yhteen suomalaisen yhteiskunnan keskeisistÌ_ alueista ts. sosiaalipalvelujÌ_rjestelmÌ_Ì_n. TÌ_llÌ_ opintojaksolla opittua hy̦dynnetÌ_Ì_n tulkkausharjoituksissa opintojaksolla SOS2 Tulkkaustaidot 2.Opintojakso toteutuu rinnakkain opintojaksojen SOS2 Tulkkaustaidot 2 ja SOS3 Suomen kieli ja muut ty̦kielet 2 kanssa. Jaksoilla on samanaikainen oppimisprosessi ja jaksojen sisÌ_ll̦t tukevat ja tÌ_ydentÌ_vÌ_t toisiaan. Opintojaksossa SOS1 Sosiaaliala toimintaympÌ_risțnÌ_ saatua tietoa sovelletaan tulkkausharjoituksissa jaksolla SOS2 Tulkkaustaidot 2 ja harjoituksissa jaksolla SOS 3 Suomen kieli ja muut ty̦kielet 2. ,
Materials
Ihalainen, Jarmo & Kettunen, Terttu 2012 tai uusin painos. Turvaverkko vai trampoliini, sosiaaliturvan mahdollisuudet. Helsinki WSOY. Soveltuvin osin.Vaarama, Marja, Moisio, Pasi & Karvonen Sakari 2010. Suomalaisten hyvinvointi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/8cec7cec-5cf3-4209-ba7a-0334ecdb6e1dAC-tallenteet: SosiaalilainsÌ_Ì_dÌ_nn̦n lÌ_hțkohdat ja periaatteet.https://online.diak.fi/p51237411/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normalLapsuuden suojelun periaatteet (Leila Nisula).https://online.diak.fi/p75257876/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normalSosiaalialan kÌ_sitteet ja termit: Sosiaalialansanasto (Antero Lehmuskoski ja Sirpa Kuusisto-Niemi, Kuopion yliopisto 2007) Soveltuvin osinhttp://www.sosiaaliportti.fi/File/4bb58e7e-c18a-4906-acdd-c285937ff812/Sanasto.pdfsosiaality̦n sanasto (STAKES, 2002). Soveltuvin osin.http://sty.stakes.fi/NR/rdonlyres/0C799961-C977-45DE-B0F6-7C92DA1D38B9/4014/http___wwwstakesfi_oske_terminologia_sanastot_sost.pdfSosiaali- ja terveysalan verkkosanasto suomi-venÌ_jÌ_-somali (Helsingin diakonissalaitos). Soveltuvin osin.http://www.hdo.fi/sanasto/item/567 ,RÌ_ty, Tapio 2015. Lastensuojelulaki. Edita Publishing OyTehtÌ_vÌ_n laatiessa voidaan kÌ_yttÌ_Ì_ oheismateriaalina:https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirjawww.kela.fiwww.thl.fiwww.stm.fiwww.kunnat.netja sÌ_Ì_d̦kset:Sosiaalihuoltolaki 1301/2014Laki toimeentulotuesta (1412/1997)Lastensuojelulaki (417/2007)Opetuksessa kÌ_ytetÌ_Ì_n Echo-tallenteet SosiaalilainsÌ_Ì_dÌ_nn̦n lÌ_hțkohdat ja periaatteet ja Lastensuojelun periaatteet (ks. kohta Suoritettava materiaali).
Teaching methods
tuntee asioimistulkkauksen kannalta keskeisimmÌ_t sosiaalialan toimijat ja niiden tehtÌ_vÌ_ttuntee keskeiset sosiaaliturvaetuudet ja niiden toimintaperiaatteettuntee suomalaisen sosiaalialan instituutioiden, keskeisten toimijoiden ja prosessien kÌ_sitteet ja nimityksetosaa etsiÌ_ sosiaalialaa koskevaa tietoa luotettavista tiedonlÌ_hteistÌ_ ja hy̦dyntÌ_Ì_ tehokkaasti l̦ytÌ_mÌ_Ì_nsÌ_ tietoaosaa vertailla suomalaista hyvinvointimallia muiden maiden jÌ_rjestelmiinymmÌ_rtÌ_Ì_ erojen ja yhtÌ_lÌ_isyyksien merkitykset tulkkauksessa ja kÌ_Ì_ntÌ_misessÌ_ ,Opintojen eteneminen edellyttÌ_Ì_ Monimuoto-opiskelun periaatteiden mukaan osallistumista lÌ_hijaksoilla tapahtuvaan opetukseen.Jakso etenee niin, ettÌ_ ensin kÌ_ydÌ_Ì_n lÌ_pi erilaisten hyvinvointimallien ja suomalaisen hyvinvointimallin keskeisimmÌ_t periaatteet. TÌ_mÌ_n jÌ_lkeen opiskellaan suomalaisen sosiaalilainsÌ_Ì_dÌ_nn̦n ja jÌ_rjestelmÌ_n keskeiset piirteet, minkÌ_ jÌ_lkeen kÌ_sitellÌ_Ì_n yksityiskohtaisemmin tulkin ty̦n kannalta keskeisimmÌ_t sosiaalipalvelut- ja sosiaaliturvaetuudet sekÌ_ lastensuojeluun liittyviÌ_ kysymyksiÌ_. ViimeisenÌ_ kootaan yhteen sosiaalialan kÌ_sitteet ja termit. Koko oppimisprosessin aikana opitaan kÌ_yttÌ_mÌ_Ì_n ja kriittisesti arvioimaan keskeisiÌ_ tiedonlÌ_hteitÌ_.Monimuoto-opiskeluaLÌ_hijaksolla:LÌ_hijakson opetus sisÌ_ltÌ_Ì_ orientaatioluennot, jotka palvelevat tehtÌ_viin liittyvÌ_Ì_ jatkoty̦skentelyÌ_. LÌ_hijaksolla opiskelija ohjeistetaan etÌ_jaksoilla tapahtuvaan itsenÌ_iseen ty̦skentelyyn ja lÌ_hijaksojen harjoituksiin.EtÌ_jaksoilla:Opiskelija tÌ_ydentÌ_Ì_ tiedot suomalaiseen sosiaalipalvelujÌ_rjestelmÌ_stÌ_ ja lainsÌ_Ì_dÌ_nn̦stÌ_ tutustuu lÌ_hdemateriaaliin ja tekee annetut etÌ_tehtÌ_vÌ_t. ,1. Casepohjainen oppimistehtÌ_vÌ_ Sosiaalipalvelut ja sosiaaliturva eri elÌ_mÌ_ntilanteissaOpiskelijat selvittÌ_vÌ_t parity̦nÌ_, millaista apua ja tukea henkil̦llÌ_ on oikeus saada eri elÌ_mÌ_ntilanteissa. ElÌ_mÌ_ntilanteet voivat olla esim. kun olet ty̦tțmÌ_nÌ_, kun tarvitset tukea asumiseen tai toimeentuloon, kun tarvitset apua lasten kanssa, haluat hakeutua kielenopetukseen tai muuhun koulutukseen tai saat sosiaaliturvatunnuksen ja mietit mihin kaikkeen sitÌ_ tarvitset. ElÌ_mÌ_ntilanteet ovat hyvÌ_ olla tyyppilisiÌ_ maahanmuuttajan nÌ_k̦kulmasta. Opiskelijat pohtivat, mihin eri sosiaalietuuksiin ja - palveluihin henkil̦ on oikeutettu ja mitkÌ_ toimijat ja tahot nÌ_itÌ_ etuuksia ja palveluita jÌ_rjestÌ_vÌ_t. TehtÌ_vÌ_ssÌ_ kÌ_ytetÌ_Ì_n hyvÌ_ksi kirjallisuutta ja verkkomateriaalia. TehtÌ_vÌ_ssÌ_ on tÌ_rkeÌ_Ì_ tuoda esille, miten tulkkaus voi auttaa ja tukea maahanmuuttajaa elÌ_mÌ_ntilanteessa, jota tehtÌ_vÌ_ssÌ_ kÌ_sitellÌ_Ì_n.OppimisehtÌ_vÌ_ tehdÌ_Ì_n niin, ettÌ_ opiskelijat osallistuvat lÌ_hipetukseen, jossa ohjeistetaan oppimistehtÌ_vÌ_n suorittaminen. EtÌ_jaksolla opiskelijat tekevÌ_t alustavan kartoituksen valitsemastaan aiheesta ja valmistelevat kysymyksiÌ_, joita kÌ_sitellÌ_Ì_n seuraavalla lÌ_hijaksolla tai vaihtoehtoisesti oppimisalustalla. LisÌ_ksi opiskelijat laativat oppimistehtÌ_vÌ_stÌ_ raportin, jonka he palauttavat mÌ_Ì_rÌ_aikaan mennessÌ_ oppimisalustan palautuskansioon sekÌ_ tekevÌ_t raportin pohjalta posterin / poverpoint - esityksen, joka kÌ_sitellÌ_Ì_n seminaarissa.2. RyhmÌ_tehtÌ_vÌ_ Lastensuojelu lapsen ja perheen tukena Opiskelijat luovat kuvitteellisia lastensuojelutilanteita ja pohtivat seuraavia kysymyksiÌ_:mikÌ_ voi aiheuttaa lapsen ja perheen lastensuojelullisen tuen tarpeenmillaista tukea ja apua heille voidaan tarjotaketkÌ_ toimijat ja tahot voivat olla mukana lasta ja perhettÌ_ auttamassamiten kulttuuritaustat tulee huomioida asiakastilanteessa ja miten kulttuuritaustat voivat vaikuttaa asiakastilanteessamikÌ_ on tulkkauksen merkitysOppimistehtÌ_vÌ_ tehdÌ_Ì_n 3-4 - hengen ryhmissÌ_. LÌ_hiopetuksessa kÌ_ydÌ_Ì_n lÌ_vitse lastensuojelun kÌ_sitteet ja lainsÌ_Ì_dÌ_nțÌ_ keskeisimmiltÌ_ osin sekÌ_ ohjeistetaan oppimistehtÌ_vÌ_. EtÌ_jaksolla opiskelijat perehtyvÌ_t aiheeseen ja valmistelevat oppimistehtÌ_vÌ_Ì_nsÌ_ siten, ettÌ_ esittelevÌ_t lÌ_hiopetuksessa toisillensa pienryhmissÌ_ oppimistehtÌ_vÌ_nsÌ_ keskeisimmÌ_n sisÌ_ll̦n. TÌ_mÌ_n lisÌ_ksi opiskelijat laativat oppimistehtÌ_vÌ_stÌ_ raportin, joka palautetaan oppimisalustalle mÌ_Ì_rÌ_aikaan mennessÌ_. TehtÌ_vÌ_Ì_n voi liittyÌ_ my̦s tulkkausharjoituksia lÌ_hiopetuksessa.3. Suomalaisen ja toisen ty̦kielen maiden kulttuurien sosiaalialan jÌ_rjestelmien vertailuYksil̦tehtÌ_vÌ_, jossa opiskelija kÌ_yttÌ_Ì_ hyvÌ_kseen aiemmin kurssilla saamaansa ja hankkimaansa tietoutta suomalaisesta sosiaalipalvelelujÌ_rjestelmÌ_stÌ_ ja tekee vertailevan esseen siitÌ_, kuinka suomalaisen sosiaalipalvelujÌ_rjestelmÌ_n ja toisen ty̦kielen kulttuurien maissa olevat palvelut ja etuudet jÌ_rjestetÌ_Ì_n. MikÌ_li virallista jÌ_rjestelmÌ_Ì_ ei ole, opiskelija kuvaa, miten asiat jÌ_rjestetÌ_Ì_n. Essee kirjoitetaan suomeksi ja toisella ty̦kielellÌ_ ja palautetaan oppimisalustalle mÌ_Ì_rÌ_aikaan mennessÌ_.4. Akvaariotentti / ryhmÌ_keskustelu lÌ_hiopetuksessa sosiaalialan termeistÌ_ ja kÌ_sitteistÌ_. ,
Further information
,