Skip to main content

Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus (4cr)

Code: YHT1004A15S-YHT1PS17HKI(SOSD,SOSN)

General information


Timing
30.08.2017 - 29.09.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Satu Keisala
Anni Tsokkinen
Course
YHT1004A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A15S-YHT1PS17HKI(SOSD,SOSN). It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- osaa jäsentää asiakkaan / potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa käyttää kirjallista viestintää opiskelussa

Content

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
- opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä

Materials

Oppimistehtävässä käytettävät materiaalit:KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALILähiopetuksen materiaaliJuujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. taiLeino-Kilpi, H. & Välimäki, M. Etiikka hoitotyössä. Luvut 3 - 6. Seuraavat painokset käyvät:2014. Helsinki: Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.2009-2012. Helsinki: WSOY oppimateriaalit tai Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.2003-2009. Helsinki: WSOY. Saatavuus Diakin kirjastossa.L1992/785. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista .L2000/812Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Kaikkien on käytettävä lähteenä vähintään yhtä luentoa sekä joko teosta Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa tai Etiikka hoitotyössä.ALAKOHTAINEN MATERIAALISosiaalialaTalentia(2017). Arki, arvot, elämä, etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki. Saatavilla http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/Lastentarhanopettajan ammattietiikka (lto-kelpoisuus)Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvausKirkon alan opiskelijat suorittavat lisäksi:Diakonit:Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet (näitä ollaan päivittämässä)Diakonian viranhaltijan ydinosaaminenKirkon nuorisotyönohjaajat:Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvausAlakohtaisista lähteistä tulee kaikkien käyttää vähintään yhtä sosiaalialan lähdettä, kirkon alan opiskelijoiden on käytettävä lisäksi vähintään yhtä kirkon alan lähdettä.Ammatillinen lukupäiväkirja palautetaan MoodleRoomsiin viimeistään 29.9.

Teaching methods

Ydinsisällöt keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteetammattien historia, nykytila ja tulevaisuusammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohjaasiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissäopiskelussa tarvittava kirjallinen viestintäSosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustanSairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelija tuntee ammatin taustalla olevan hoitotieteen- ja muiden terveystieteiden tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustanOpiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja Ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssäänOsasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan sekä ohjausta opettajilta.Opiskelijat laativat kirjallisena oppimistehtävänä ammatillisen lukupäiväkirjan.Kirjoittamalla lähteistettyä lukupäiväkirjaa opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

International connections

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Completion alternatives

Tentti (Suoritettava materiaali)

Qualifications

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Go back to top of page