Labour legislation and trade union (2cr)
Code: TYÖ1102A11H-3001
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.02.2018 - 11.05.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Turku
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
- Teachers
- Riia Lamminmäki
- Satu Elo
- Course
- TYÖ1102A11H
Unfortunately, no reservations were found for the realization Labour legislation and trade union TYÖ1102A11H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Opiskelija valmistuu siirtymään työelämään etsimällä työpaikkaa itselleen. Aiemmin hän on jo tehnyt harjoitteluhakemuksia potentiaalisille tuleville työpaikoilleen opiskelijana (tulkkauspalveluyrityksetja Vammaistentulkkauspalvleukeskukseen). 4. lukukauden jaksossa Viittomakieli työelämässä hän on tehnyt myös termityöskentelyä työelämätaitoja varten. Opiskelija jäsentää ammatti-identiteettiään ja ammatillisuuttaan tehdessään urasuunnittelua ja työhakemuksia.Tässä jaksossa hän suunnittelee oman ammattiosaamisensa markkinointia työelämälle ja valmistautuu käymään työhaastattelussa.
Työuran suunnittelu- ja vaikuttamistoiminta työssä tulevat nyt vakavasti tarkasteltaviksi ja omaksuttaviksi jaksoissa TYÖ 1, 2 ja 3. Samalla sisällöt tulevat tutuksi ajatellen työelämätulkkausta. Opiskelija on oppimisprosessinsa aikana jo tehnyt valintoja, joissa on asemoinut itseään ja omaa osaamistaan työmarkkinoilla. Tässä jaksossa hän suunnittelee, miten aikoo laajentaa ja syventää ammattitaitoaan työelämässä opiskelun jälkeen, ja pohtii myöstyöelämän tulevaisuutta ja sen tuomia haasteita.
Opiskelija on jo opiskelijanäkökulmasta lähestynyt yhteiskunnallista vaikuttamistoimintaa ja edunvalvontaa O´,Diakon toiminnan kautta. Hän on mahdollisesti jo liittynytkin , Suomen Viittomakielentulkit ry:een ja tulkkausalan ammattijärjestöön opiskelijajäsenenä tai hän on voinut toimiaalan yhdistystoiminnassa.Nyt opiskelija hankkii valmiuksia vaikuttamistoimintaan muuallakin kuin opiskeluorganisaatiossaan ja opiskelijana. Työelämän keskeinen lainsäädäntö ja työelämän keskeiset mekanismit, kuten YT-menettely, luottamusmiestoiminta, työsuojelu yms. tulevat hänelle tutuiksi tällä jaksolla.
Tulkkausalan yritykset ovat tiimiorganisaatioita, joissa pidetään työpalavereita ja muita kokouksia. Niissä tarvitaan neuvottelutaidon ja kokoustekniikan osaamista eri rooleissa. Työyhteisötaitoihin ja työyhteisön eri rooleihin ja niihin liittyviin taitoihin (alaistaidot, johtamistaidot, tiimityötaidot) tutustuminenauttavat työelämän vuorovaikutussuhteiden seuraamisessa, reflektoinnissa ja omaksumisessa. Jaksolla harjoitellaan sihteerinä toimimista. Sen lisäksi jaksoissa TYÖ 2 ja 3 harjoitellaan työtulkkausta kokouksissa.
Opintojen vaihe
Neljännen vuoden kevät, opintojen loppuvaihe.
Materials
Saarikko Saara & Suonpää Heta 2014: UUSI TULKKI HALUAA TÖIHIN: Selvitys 2011-2013 valmistuneiden viittomakielentulkkien työllistymisestä. (työelämän rekrytointi; urapolku-tehtävän taustamateriaali)
Ojanen Sirpa, 2012. MÄ MISTÄ LÖYTÄISIN SEN LAULUN? Nimeämisen merkitys dokumentoinnissa ja tiedon haussa Vian intranetissä (Theseus) (tiedonhankintatehtävä, toiminnanohjaus)
Pakkala Pigga-Maiju, 2013. Työntekijä aktiivisena työhyvinvoinnin edistäjänä tulkkauspalveluyrityksessä.
Sundelin Liinu, 2013. Viittomakielentulkkien perehdyttäminen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055(työlainsäädäntà ¶)
Oheiskirjallisuus:
Lahti Mari 2013, 2013. TEE TOISILLE NIIN KUIN HALUAISIT ITSELLESI TEHTÄVÄN: Alaistaidot ja niiden kehittäminen viittomakielialan yritys Viparossa.
Raitio-Virtanen, Suvi-Maaria, 2013. KARTOITUS VIITTOMAKIELENTULKKIEN AJATUKSISTA JA ODOTUKSISTA TYÖNSÄ TULEVAISUUDESTA JA SEN TULOSTEN HYÖDYNTÄMISESTÄ VIITTOMAKIELEN TULKKAUSALALLA.
Mäki Kirsi, 2013. Esimiestyön erityispiirteet viittomakielen tulkkausalalla.
Teaching methods
The student
- knows the labour unions in his/her field and understands their significance
- is capable of planning his/her career path
- in Finnish and in Finnish Sign Langue, is able to put together a job application with appendices
- knows how to prepare for a job interview and how to conduct himself/herself during a job interview
- is able to take minutes of a meeting
Core contents
- unionisation
- career planning
- documentation required in job seeking
- job interview
- agenda, minutes, memorandum
International connections
Työelämäosaaminen, tulkin työ.
Completion alternatives
Keskusteltava vastuulehtoreiden kanssa.
Further information
AHOT
Vaatii aiempaa työkokemusta tulkin työstä.