Skip to main content

Submitting the thesis (4cr)

Code: TUT4104A11H-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2018 - 11.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Mari Virtanen
Leena Sundqvist
Juhani Toivanen
Riia Lamminmäki
Veera Kuusela
Kati Huhtinen
Scheduling groups
KISA (Size: 0 . Open UAS : 0.)
KIVA (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
KISA
KIVA
Course
TUT4104A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization Submitting the thesis TUT4104A11H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.
Opiskelijan työ opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa on ensisijaisesti itsenäistä työskentelyä ja opinnäytetyön esittelyä ja julkistamista. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä, ohjaukseen osallistumista ja seminaarityöskentelyä.
Tämä jakso kokoaa aiempien Tutkimus ja kehittäminen jaksojen sisällöt. Kurssin aikana opiskelijat tekevät opinnäytetyönsä valmiiksi ja valmis työ arvioidaan.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat Diakissa neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:
Tutkimus ja kehittäminen I 5 op (2. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.
Tutkimus ja kehittäminen II 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.

Materials

Ei varsinaisesti yhteistä suoritettavaa kirjallisuutta. Opinnäytetyön ohjauksessa/seminaareissa ja arvioinnissaon kuitenkin tarkistettava, että opiskelijat ovat valinneet keskeistä opinnäytetyön aiheen ja oman alan kirjallisuutta opinnäytetyöhönsä. Tärkeää on myös, että opiskelija on osannut hyödyntää opintojen aikana saamaansa tietoa ja lähdeaineistoa sekä soveltanut sitä omaan tutkimus- ja kehittämistehtäväänsä.
Opinnäytetyössä käytetyssä kirjallisuudessa tulee olla lähteitä seuraavilta osa-alueilta:
•tutkimuskirjallisuus
•ammattikirjallisuus
•tutkimus- ja kehittämistyön kirjallisuus
•projektityön kirjallisuus
•tuotekehittelyn kirjallisuus
•tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
•tutkimuksen luotettavuuteen liittyvä kirjallisuus
tutkimusetiikka
Oheismateriaali
1) tutkimus- ja kehittämisprosessista, tieteellisestä kirjoittamisesta sekä eettisistä kysymyksistä:
•Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf
•Hirsjärvi, Sirkka; Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
•Hurtig, Johanna; Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Metsämuuronen, Jari 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp.
•Pietilä, Anna-Maija & Länsimies-Antikainen, Helena (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti: pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopin yliopisto.
•Vanhanen-Nuutinen, Liisa & Lambert, Pirjo 2005. Hankkeesta julkaisuksi: kirjoittaminen ammattikorkeakoulun ja työelämän kehityshankkeissa. Helsinki: Edita.
2) tutkimusmenetelmistä
•Alasuutari, Pertti2007. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
•Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle Jyväskylä: PS-kustannus.
•Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
•Heikkilä, Tarja 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
•Holopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY
•Kananen, Jorma 2008. Kvantti : kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
•Metsämuuronen, Jari 2001. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.
•Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
•Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
3) kehittämistyöstä
•Anttila, Pirkko 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittämistyö. Hamina: Akatiimi.
•Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
•Vilkka, Hanna & Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
•Vilkka, Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
Vilkka, Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Tutkimus ja kehittäminen I -opintokokonaisuuden materiaali on käytettävissä Fronter-alustalla. Työn valmistuessa tehdään valmiin opinnäytetyön tallentaminen sähköiseen Theseus tietokantaan. Abstraktien videotiedostot tallennetaan Diakin sisäiseen käyttöön.

Teaching methods

The student
- finishes an acceptable thesis applying Diak's assessment criteria
- is able to apply his/her skills and knowledge in professional expert tasks
- is able to give and take constructive and critical oral and written feedback concerning the thesis
- is able to inform others of his/her thesis
- is able to write the abstract for his/her thesis in his/her working languages and English
- is able to make use of guidance and linguistic advice during the thesis process
Core contents
- publication of the thesis, informing others of the thesis
- abstract
- maturity test
- cooperation, process writing

Employer connections

Opinnäytetyöt ovat voineet toteutua Diakin työelämän oppimisympäristöissä. Myös eri oppimisympäristöissä tapahtuvaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa on voitu yhdistää ja luoda vertailuasetelmia sekä tuottaa toisiaan täydentäviä tutkimusaineistoja.Opinnäytetyön aiheet liittyvät kuitenkin useimmiten suoraan työelämään ja DIAKin oppimisympäristöihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. Opinnäytetyöllä on yleensä ollut työelämän edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnäytetyöhön.Opiskelija on tehnyt työelämän yhteistyökumppanin kanssa opinnäytetyön työelämäsopimuksen, jonka pohja löytyy Fronterilta.Opinnäytetöiden seminaareissavoivat työelämän edustajat olla mukana mahdollisuuksien mukaan.

Further information

AHOT
Ei varsinaisesti aiemmin opitun tunnistamista, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan hyväksilukea esim. jotain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla).

Go back to top of page