Premises of social work with adults and young people (5cr)
Code: AIK0105A15S-3002
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.01.2018 - 20.04.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Liisa Liikanen
- Susanna Tanskanen
- Course
- AIK0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Premises of social work with adults and young people AIK0105A15S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Toisen temaattisen kokonaisuuden aloittava kurssi jatkuen lukukauden puoliväliin
Objective
Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Accomplishment methods
Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely
Content
- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet
Location and time
Kevät 2018
Diakin Helsingin-kampus
Materials
Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
- Luentoja ja luentotaltiointeja
- Saari, J. & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa. Saatavuus verkkoaineistona
- valittuun ilmiöön liittyen lisäksi vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia, valitaan itsenäisesti
Ammatillisen kriittisen reflektion taustamateriaali
-Kivipelto, M. (2004). Sosiaalityön ammattilaisten yhteiskunnalliset orientaatiot ja työn kehittämisen haasteet. Janus 12 (4), 342-358. Artikkelin saatavuus, Moodlerooms-materiaali
Teaching methods
TARKENNETTU TAVOITE- JA SISÄLTÖKUVAUS
Ydinsisällöt :
- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet
Opiskelija:
- tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)
- ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukena
- osaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinä
- osaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson esittely
- orientoivaan materiaaliin perehtyminen MoodleRooms-alustalla ennen lähijaksoa
Syrjäytymistä ja huono-osaisuutta aiheuttaviin ilmiöihin perehtyminen
- Asiantuntijaluennot ja materiaalit ilmiöistä sekä niihin ratkaisuja hakevista palveluista ja etuuksista
- Tiimitehtävänä perehtyminen valittuun ilmiöön mm. tutkimuskirjallisuuden avulla sekä havainnoimalla ilmiötä osallistuvilla opintokäynneillä ja elintarvikejakeluun tai muuhun vastaavaan vapaaehtoistoimintaan osallistumalla
- kurssin päättää opiskelijoiden yhteinen Hyvinvointi ja huono-osaisuus -ilmiöseminaari
Ammatillinen kriittinen reflektio tiimeissä
- Ihmisoikeuksien toteutuminen näkökulmana
Employer connections
Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä aidoissa toimintaympäristöissä.
- toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen hankkeeseen
- ilmiöntarkasteluun liittyvien tutkimusartikkelien analyysi yhdistyy OSKE-opintokokonaisuuden kirjalliseen työhön
- kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
- suomenkielen ohjaus tieteelliseen kirjoittamiseen yhdistyy ilmiöanalyysin kirjoittamiseen
- tutkimusmenetelmistä havainnointi konkretisoituu
Tarkoituksena on työskennellä samoissa toimintaympäristöissä myös AIK02 Muutossosiaalityön ja SOS01 Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaamisen opintojaksoilla. Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan menetelmätyöskentelyn pohjaksi.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opetussuunnitelmassa esitetyt osaamisen tavoitteet toteutuvat.
International connections
- mahdolliset asiantuntijaluennot
Completion alternatives
1) Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op ja
2) Elintarvikejakeluun osallistuminen tai ennalta sovittu vapaaehtoistyö aikuisten parissa
perehtyminen tutkimukseen Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa?. Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut, 83. Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö. Saatavuus Diakin kirjastossa. Kirjallinen analyysi hyödyntäen em. kirjaa ja omia havaintoja leipäjonoista tai vapaaehtoistyöstä ja
3) Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja: Niemelä, M. & Saari, J. (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
TAI
1) Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op
osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu myös teoreettisesti ja
2) Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja: Niemelä, M. & Saari, J. (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Qualifications
ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
Further information
Kurssille osallistuminen edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintoja tai vastaavia tietoja. Opiskelijalta edellytetään lisäksi MoodleRooms- ja Collaborate-työskentelyn tuntemusta. Tiimityöskentely ja työelämäyhteistyön suunnittelu edellyttää pienryhmäohjaukseen osallistumista ja ammatillisia yhteistyötaitoja. Kirjallisen viestinnän perustaidot tulee hallita.
AHOT: Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita.