Skip to main content

Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AUT0105A15S-3002

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.02.2018 - 05.04.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Anna Liisa Karjalainen
Scheduling groups
ryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä A
ryhmä B
Course
AUT0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Encounters and professional interaction AUT0105A15S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Content

- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Location and time

Lähiopetus ryhmän A44sosd, sosn ja sosv lukujärjestyksessä.

Materials

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Teaching methods

Opintojakson lähituntien aiheet: Johdanto ammatilliseen vuorovaikutukseen, Viestintä ja vuorovaikutus,Vuorovaikutus ryhmässä, Haastavan asiakkaan kohtaaminen.
Tehtävät:
1. Tiimitehtävä asiakasvuorovaikutuksesta: Tiimitehtävässä opiskelijat tarkastelevat case-kuvausten kautta ammatillista kohtaamista eri näkökulmista. Kirjallisen, lähteisiin pohjautuvan tiimitehtävän lisäksi opiskelijat tuottavat pienryhmässä seminaariin keskustelun alustukseksi esityksen (esim. video, draama case-kuvauksesta). Seminaarissa kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt kootaan yhteen.
2. Tiimitehtävä Vuorovaikutuksesta ryhmässä: Tehtävässä tarkastellaan lähteisiin peilaten oman pienryhmän toimintaa oppimistehtävän aikana.
Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot edellyttävät lähiopetukseen osallistumista sekä oppimistehtävien työstämistä ryhmissä ja tehtäväohjaukseen osallistumista. Opetuksesta poissaolo edelyttää korvaavia tehtäviä. Osa luennoista ja seminaari jakoryhmissä.

International connections

Ei edellytetä aikaisempien opintojaksojen suorituksia

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti (kolme kirjaa)
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus.
3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Further information

Edellyttää opetukseen ja tiimityöskentelyyn osallistumista.
AHOT: Lähihoitajataustaisille + 1,5v soveltuvan työkokemuksen omaavilla mahdollisuus tehdä ahot-hakemus.

Go back to top of page