Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AUT0105A15S-3002
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.02.2018 - 05.04.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Anna Liisa Karjalainen
- Scheduling groups
- ryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä A
- ryhmä B
- Course
- AUT0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Encounters and professional interaction AUT0105A15S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Content
- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito
Location and time
Lähiopetus ryhmän A44sosd, sosn ja sosv lukujärjestyksessä.
Materials
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Teaching methods
Opintojakson lähituntien aiheet: Johdanto ammatilliseen vuorovaikutukseen, Viestintä ja vuorovaikutus,Vuorovaikutus ryhmässä, Haastavan asiakkaan kohtaaminen.
Tehtävät:
1. Tiimitehtävä asiakasvuorovaikutuksesta: Tiimitehtävässä opiskelijat tarkastelevat case-kuvausten kautta ammatillista kohtaamista eri näkökulmista. Kirjallisen, lähteisiin pohjautuvan tiimitehtävän lisäksi opiskelijat tuottavat pienryhmässä seminaariin keskustelun alustukseksi esityksen (esim. video, draama case-kuvauksesta). Seminaarissa kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt kootaan yhteen.
2. Tiimitehtävä Vuorovaikutuksesta ryhmässä: Tehtävässä tarkastellaan lähteisiin peilaten oman pienryhmän toimintaa oppimistehtävän aikana.
Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot edellyttävät lähiopetukseen osallistumista sekä oppimistehtävien työstämistä ryhmissä ja tehtäväohjaukseen osallistumista. Opetuksesta poissaolo edelyttää korvaavia tehtäviä. Osa luennoista ja seminaari jakoryhmissä.
International connections
Ei edellytetä aikaisempien opintojaksojen suorituksia
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti (kolme kirjaa)
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus.
3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Further information
Edellyttää opetukseen ja tiimityöskentelyyn osallistumista.
AHOT: Lähihoitajataustaisille + 1,5v soveltuvan työkokemuksen omaavilla mahdollisuus tehdä ahot-hakemus.