Skip to main content

Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito (1cr)

Code: OMA2101A12H-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.03.2018 - 31.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Helsinki
Turku
Oulu
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Humanities, Community Interpreting
Teachers
Hanna Hovila
Course
OMA2101A12H

Unfortunately, no reservations were found for the realization Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito OMA2101A12H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Opiskelija on jaksolla Oman äidinkielen opetus 1 -jaksolla hankkinut pohjatiedot opettajana toimimisen, oppimisen ja opettamisen perusteista. Tällä jaksolla hän hankkii käytännön taitoja äidinkielen opetukseen ja harjoittelee niitä simuloidusti. Hän hyödyntää opintojensa aikana saamaansa opetusta omasta kielestään. Tavoitteena on saavuttaa riittäviä pedagogisia taitoja oman kielen opettamiseen ja ohjaamiseen koulussa. Koulutusohjelman päätähtäin on valmistaa tulkkeja, mihin sisältyy myös kielen ammattilaisuus. Oman kielen opetuksen kokonaisuudessa ,

Objective

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa äidinkielen opetuksen pedagogiikkaa ja kielididaktiikan menetelmiä oman äidinkielen opetuksessa
- ymmärtää tavoitteen asettelun ja suunnittelun merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja opetustyössä
- osaa suunnitella oman kielen opetusta
- ymmärtää oman kielen ohjauksen osana oppilaan identiteetin ja sosiaalisen integraation vahvistamista
- tuntee perusopetuksen arvioinnin kriteerit ja osaa soveltaa niitä

Content

Ydinsisällöt
- äidinkielen opetuksen pedagogiikan ja kielididaktiikan perusteet
- suunnittelu ohjaus- ja opetustyössä
- arviointi

Materials

, ,

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija

•tuntee ja osaa soveltaa äidinkielen opetuksen pedagogiikkaa ja kielididaktiikan menetelmiä oman äidinkielen opetuksessa

?osaa tunnistaa ja soveltaa keskeisiä oppimiskäsityksiä


?osaa hyödyntää kielididaktiikan keskeisiä menetelmiä


?hahmottaa oman kielen opetuksen ja sen oppimisen välisen kyberneettisen suhteen


?osaa esiintyä ja olla vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa kielenmallina



•ymmärtää tavoitteen asettelun ja suunnittelun merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja opetustyössä

?osaa kytköksen tavoitteiden ja arvioinnin välillä


?osaa kielentää selkeästi oppimistavoitteet ja selittää oppilaille ne


?osaa asettaa tavoitteet oppiaineksen mukaan


?osaa asettaa tavoitteet oppilaiden mukaan ja eriyttää opetusta



•osaa suunnitella oman kielen opetusta

?osaa tehdä tuntisuunnitelman


?osaa sitoa oppiaineksen tuntien tavoitteisiin


?osaa laatia tehtäviä sekä luokkahuoneen sisäiseen että sen ulkopuoliseen oppimiseen


?osaa valmistella oppimateriaalia ja käyttää opetusvälineitä


?osaa jakaa opetukseen käytettävän ajan oikein ja eriyttää oppiainesta


?osaa käyttää opetusteknologiaa


?osaa arvioida toimintaansa opettajana



•tuntee perusopetuksen arvioinnin kriteerit ja osaa soveltaa niitä.

?osaa eurooppalaisen viitekehyksen ohjaavan merkityksen opetuksen arvioinnissa


?osaa hahmottaa kielen rakenteen ja käytön kannalta oleelliset arvioinnin kriteerit ja soveltaa niitä


?osaa arvioinnin eri muodot (evaluaatio, taitotasoarviointi, saavutusarviointi, alkuvaiheen arviointi, päättöarviointi)


?osaa arvioida omaa työtään opettajana



•ymmärtää oman kielen ohjauksen osana oppilaan identiteetin ja sosiaalisen integraation vahvistamista

?osaa arvioida oppilaan lähtötason ja oppimisen edellytykset


?osaa eriyttää opetusta



•tuntee perusopetuksen arvioinnin kriteerit ja osaa soveltaa niitä.

?osaa eurooppalaisen viitekehyksen ohjaavan merkityksen opetuksen arvioinnissa


?osaa hahmottaa kielen rakenteen ja käytön kannalta oleelliset arvioinnin kriteerit ja soveltaa niitä


?osaa arvioinnin eri muodot (evaluaatio, taitotasoarviointi, saavutusarviointi, alkuvaiheen arviointi, päättöarviointi)


?osaa arvioida omaa työtään opettajana

Pedagoginen toteutus

Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito 1op

•esiintymistaidot, äänenkäyttö, opettajan vakuuttavuus ja vaikuttavuus ja opettajan vuorovaikutustaidot


Opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen2op

•kielididaktiikkaa, kielitaidon arviointi, tuntisuunnitelma opettajan työvälineenä, oppitunnin suunnittelu, opetusmateriaalin suunnittelu


Opetusnäyte 2 op

•Oppitunnin pitäminen


•Etäohjaus AC:llä tarvittaessa (tuntisuunnitelma palautetaan etukäteen)

Oppimistehtävät
Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito 1op

•kaksi videobloggausta


Opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen 2op
•tuntisuunnitelman tekeminen
•toisen opiskelijan pitämän oppitunnin seuraaminen ja palaute siitä

Opetusnäyte 2 op
•oppitunnin pitäminen
•yhteenveto opitusta Pecha kucha -menetelmällä

Further information

Aikaisemmat yliopistotasoiset pedagogiset opinnot
Työkokemus oman äidinkielen opetuksesta

Go back to top of page