Thesis process (2cr)
Code: TUK0212A11H-3001
General information
- Enrollment
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.08.2018 - 19.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Helsinki
- Turku
- Oulu
- Pieksämäki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Humanities, Community Interpreting
- Teachers
- Leena Sundqvist
- Markku Hiltunen
- Hanna Hovila
- Kati Huhtinen
- Course
- TUK0212A11H
Unfortunately, no reservations were found for the realization Thesis process TUK0212A11H-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät. Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen. (5. lukukausi)
Opintokokonaisuus rakentuu verkkokurssin Tutkimus ja kehittäminen I pohjalle. Kurssin alussa kerrataan kolmannella lukukaudella olleen jakson sisältöjä lyhyesti ja palautetaan mieleen opinnäytetyön alkulähtökohdat. Kurssin aikana opiskelijat päättävät opinnäytetyönsä aihealueen ja alkavat työstää tekstiä aikomastaan aiheesta, ensin ideapaperin, sitten opinnäytetyön suunnitelman muodossa.Jakson aikanavalitaan työpari tai perustetaan tuleva opinnäytetyöryhmä.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat Diakissa neljästä opintojaksosta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen kolmannesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä. Opintojaksosta toiseen siirryttäessä on tärkeää, että edellisen opintojakson sisältöjä kerrataan ja syvennetään. Erityisesti kahden ensimmäisen opintojakson välinen prosessi on keskeinen.
Seuraavat tutkimus- ja kehittämistyön opinnot (III ja IV) toteutuvat 6. ja 7. lukukautena, jonka aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyönsä. Opintojaksoissa keskitytään opinnäytetyön prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, että opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan myös tutkimus- ja kehittämistyön yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:
Tutkimus ja kehittäminen I 5 op (3. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.
Tutkimus ja kehittäminen II 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön ideapaperi ja suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.
Materials
Omaan opinnäytetyön suunnitelmaan liittyvän materiaalin käyttö (aihekohtainen lähdemateriaali).
Oheismateriaali
Esimerkiksi mm.
1) tutkimus- ja kehittämisprosessista, tieteellisestä kirjoittamisesta sekä eettisistä kysymyksistä:
-Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf
-Hirsjärvi, Sirkka; Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
-Hurtig, Johanna; Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
-Metsämuuronen, Jari 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Pietilä, Anna-Maija & Länsimies-Antikainen, Helena (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti: pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopin yliopisto.
-Vanhanen-Nuutinen, Liisa & Lambert, Pirjo 2005. Hankkeesta julkaisuksi: kirjoittaminen ammattikorkeakoulun ja työelämän kehityshankkeissa. Helsinki: Edita.
2) tutkimusmenetelmistä
-Alasuutari, Pertti2007. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
-Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle Jyväskylä: PS-kustannus.
-Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
-Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
-Heikkilä, Tarja 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
-Holopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY
-Kananen, Jorma 2008. Kvantti : kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Metsämuuronen, Jari 2001. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
-Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
3) kehittämistyöstä
-Anttila, Pirkko 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittämistyö. Hamina: Akatiimi.
-Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
-Vilkka, Hanna & Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
-Vilkka, Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
-Vilkka, Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.
Virtuaaliopetus
Tutkimus ja kehittäminen1 -opintokokonaisuuden materiaali on käytettävissä Fronter-alustalla. Lisäksi opinnäytetyöhuoneessa (Opinnäytetyöhuone, asioimistulkkauksen koulutus) on käytettävissä muitakin opinnäytetyöprosessia tukevia materiaaleja ja hyviä menetelmälinkkejä.
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
-tuntee työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat ja perusteet
-osaa rajata ja perustellaviittomakielen tulkkauksen / kielen sisäisen tulkkauksen ammattikäytäntöihin ja asiantuntijuuteen liittyviä haasteita tutkimus- ja kehittämisteemoiksi
-tuntee erilaisia tutkimus- ja kehittämisstrategioita ja -menetelmiä (haastattelu, kysely, havainnointi)
-osaa lukea tutkimusraportteja
-osaa argumentoida sekä kirjoittaaloogista ja perusteellista asiatekstiä sekä hallitsee lähteistämisen
-osaa tutkimus- ja kehittämistyön suunnitteluprosessin keskeiset vaiheet erityyppisissä hankkeissa ja projekteissa sekä tuntee erilaisia suunnitelman laatimisen strategioita
-tuntee oman ammattialansa keskeiset tiedonlähteet
-osaa arvioida tutkimuksia, selvityksiä ja kartoituksia niiden tavoitteiden ja tulosten näkökulmasta
-osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa tutkimus- ja kehittämistyössä
-osaa argumentoida, perustella ja antaa palautetta tutkimuksellisesta ja kehittävästä näkökulmasta
Tarkennetut ydinsisällöt
-tutkimus- ja kehittämistehtävän rajaus?työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta: erilaiset työelämän tutkimus- ja kehittämisen traditiot ja suuntaukset sekä keskeiset sovellutusalueet
-riittävän tarkka opinnäytetyön rajaus
-tutkimusaineiston hankkimisen menetelmät?kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusprosessi, tutkimus ja sen kulku
-tutkivan ammattikäytännön ja informaatiolukutaidon soveltaminen ammatillisessa käytännössä
-tutkimuksellinen ote kehittämistyössä
-tutkimustekstin tyyli ja rakenne?tutkimusraportti tekstilajina, rakenne ja tieteellisen tekstin ominaispiirteet
-argumentoinnin keinot
-opinnäytetyön suunnitelma?opinnäytetyön tuotekehitysprosessi ja projektinomaisen työskentelynperusteet
-kotimainen ja kansainvälinen oman alan tutkimustieto ja tiedonhaku
-tiedonhankinnan suunnitelma ja mahdollinen tutkimuslupa-anomus
-seminaarityöskentelyn periaatteet ja tavoitteet?kriittinen ja kehittävä palaute, tiedon julkisuusperiaatteet
-yhden opinnäytetyösuunnitelman esittely, sekä yhden opinnäytetyösuunnitelman kirjallinen ja suullinen opponointi
Pedagoginen toteutus
Opiskelijan oppimisprosessi alkaa kontaktiopetuksessa ja etenee ohjatun seminaarityöskentelyn ja pajatyöskentelyn avulla oman opinnäytetyön yhä itsenäisempään tekemiseen. Opiskelija saa prosessin aikana tukea ja ohjausta sekätiedonhakuun, ettäkirjoittamiseen ja myös teknisiin työn yksityiskohtiin. Seminaareissa ohjataan töiden sisällöllistä toteutusta ja tutkimuksen tekoa. Seminaarimainen työskentelytapa on opiskelijoille tässä vaiheessa opintoja uutta, joten alussa myös itse menetelmän ohjaamiseen tulee käyttää aikaa.
Opiskelija tuottaa ideapaperin sekä opinnäytetyön suunnitelman (joko tutkimussuunnitelman, työelämän kehittämissuunnitelman, projektisuunnitelman tai tuotekehityssuunnitelman), jonka liitteenä tulee olla tiedonhankinnan suunnitelma sekä mahdollinen tutkimuslupa/tutkimuskirje. Opinnäytetyön suunnitelma perustuu tutkittavan ilmiön, työelämän kehittämiskohteen, projektin tai tuotteen kehittämiseen liittyvän ilmiön analyysiin. Suunnitelmassa esitetään perustellusti tutkimussuunnitelmaan, työelämän kehittämishankkeeseen, projektityöhön tai tuotteen kehittämiseen olennaisesti liittyvät osiot.
Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman itsenäisesti tai sovitussa ryhmässä. Mikäli opinnäytetyön suunnitelma tehdään pari- tai ryhmätyönä, opiskelijoiden tulee tiedostaa siihen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Opiskelija osallistuu tiedonhankinnan opetukseen ja tiedonhankinnan työpajaan (informaatikon vetämänä, 2+2h), jonka aikana tehdään tiedonhankinnan suunnitelma.
Opiskelija osallistuu suomen kielen opetukseen (2+2h) ja ohjaukseen, ja tekee tutkimuskirjeen/tutkimuslupa-anomuksen.
Opinnäytetyön ideapapereita ja suunnitelmia käsitellään seminaareissa, ja vastuulehtori seuraa osallistumista. Seminaariin osallistuminen edellyttää seminaarissa käsiteltävään työhön perehtymistä etukäteen.Seminaarit perustuvat reflektiiviseen opetusmenetelmään. Opiskelijat ilmoittautuvat Fronterille ennen seminaarikokoontumista ja jättävät samalla oman esitettävän työnsä Fronterille. Tämän jälkeen seminaaria vetävät opettajat jakavat opponoinnit. Opiskelijat näkevät opponointijärjestyksen Fronterilta ja saavat samasta paikasta opponoitavat paperit.
Menetelmäohjausta opiskelijat saavat Diakin yhteisissä menetelmäpajoissa.
Ohjelma lukukauden alussa ja yhteinen kontaktiopetus:
-Lähiopetus: jokaisella lähijaksolla opinnäytetyöprosessiin liittyvät kontaktitunnit; tutkimuksellinen ote, aiheen valinta ja rajaus, opinnäytetyössä käytettävät metodit, opinnäytetyön ideapaperi ja suunnitelma, suomen kieli, informaation haku sekä opinnäytetyön asettelu; lukukauden lopulla suomen kielen kyselytunti.
-Itsenäinen työskentely: tutkimuskirjeiden laadinta
-Itsenäinen työskentely: tiedonhankinnan suunnitelma
Opinnäytetyön ohjausprosessi, ideapaperi ja opinnäytetyösuunnitelma:
Yhteisen opetuksen jälkeen opiskelijat jatkavat opinnäytetyöidean täsmentämistä ohjatuissa seminaareissa.Opinnäytetyöoppaassa mainittu opinnäytetyön ideapaperi esitetään seminaarissa, mutta sitä ei opponoida (ks. ohjeet opinnäytetyöoppaasta). Hyväksytyn ideapaperin jälkeen esitetään seminaarissa opinnäytetyön suunnitelma. Suunnitelma myös opponoidaan. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen opiskelija voi edetä suunnitelman mukaan.
Oppimistehtävät
Opintojakson alussa ensimmäinen oppimistehtävä on Tutkimus ja kehittäminen I -opintojaksolla tapahtuneen oppimisen sisäistäminen ja kertaaminen. Osallistuminen lähiopetukseen.
Kurssin varsinaiset oppimistehtävät:
Opinnäytetyöprosessi 2 op/ideapaperin tekeminen ja esittely opinnäytetyöseminaarissa
Opinnäytetyöseminaarit 3 op/opinnäytetyösuunnitelman laatiminen, esittely seminaarissa ja toisen työn opponointi
A) Tutkimuspainotteissa työssä opinnäytetyön suunnitelman keskeiset osat ovat seuraavat:
Tutkimuksen johdanto ja tausta
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat eli tietoperusta
Tutkimuksen tarkoitus ja tavoitteet: tutkimusongelmat/-tehtävät
Tutkimusaineiston keruun ja analysoinnin suunnittelu
Tutkimuksen luotettavuus, eettisyys ja merkitys omalle ammattialalle
Tutkimuksen aikataulu ja kustannukset
Tutkimussuunnitelman kirjoittaminen tieteellisen viestinnän kielellä ja tyylillä, sen esittäminen sekä opponointoi
B) Kehittämispainotteisessa työssä opinnäytetyön suunnitelman keskeiset osat ovat seuraavat:
Työn lähtökohdat ja yhteistyötahot
Työn teoreettiset lähtökohdat
Tavoitteet
Hankkeen toteutus ja mahdolliset riskit
Aikataulu ja resurssit
Raportointi, ja julkistaminen
Kehittämis- eli hankesuunnitelman kirjoittaminen tieteellisen viestinnän kielellä ja tyylillä, sen esittäminen sekä opponointi
Employer connections
Diakin suuremmissa koulutusohjelmissa opinnäytetyöseminaarit jakautuvat oppimisympäristöjen mukaan, mutta asioimistulkkauksen koulutuksessa tämä ei ole mahdollista. Seminaareihin jako tapahtuu enemmänkin opinnäytetyön aiheen mukaisesti (käännöstyö, tutkimustyö, pedagogiikkaan liittyvä, tulkkaustyö tms.).
Opinnäytetyön aiheet liittyvät kuitenkin useimmiten suoraan työelämään ja DIAKin oppimisympäristöihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. Opinnäytetyöllä on yleensä työelämän edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnäytetyöhön.Opiskelija tekee työelämän yhteistyökumppanin kanssa opinnäytetyön työelämäsopimuksen, jonka pohja löytyy esim. Fronterin Ohjeet ja lomakkeet -kohdasta. Työelämäsopimuksen liitteeksi tulee opinnäytetyösuunnitelma.
Opinnäytetyön seminaareissa voivat työelämän edustajat olla mukana mahdollisuuksien mukaan.
Further information
AHOT
Opinnäytetyöprosessi ei kuulu varsinaisesti AHOT-menettelyn piiriin, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan lukea hyväksi esim. joitain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla). Opintojen hyväksilukeminen tapahtuu Diakissa sovittujen periaatteiden mukaisesti.