Swedish, oral proficiency (1cr)
Code: RUO0101A15S-3001
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.01.2018 - 18.05.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Silja Hietamäki
- Course
- RUO0101A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish, oral proficiency RUO0101A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille
Content
- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet
Materials
Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-puhuminen vuorovaikutustilanteissa
-oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
-asiakastilanteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon
Tavoitteena on taitotaso B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan
Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sosionomi, diakoniatyö, kirkon varhaiskasvatus- ja nuorisotyö
Aihepiireinä ovat syrjäytyminen, mielenterveys ja päihteet, lapset, nuoret, perheet, ikääntyneet ja toimintarajoitteiset
Opiskelija
-osaa kommunikoida tavallisissa sosiaalialan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
-huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
-osaa kertoa omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
-osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristöjä
-osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
-osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteessa
-osaa esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelutilanteessa ja vastata kysymyksiin (esim. lomakkeiden avulla)
-osaa keskustella melko hyvin asiakkaan tilanteesta esim. omaisten kanssa
Opintosuorituksen kuvaus
-Suositeltava ajankohta on 5. lukukausi
-Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
-Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan
Employer connections
Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.
International connections
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitona
Completion alternatives
Opintojakson aikana mahdollisesti toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää, että opiskelijan kielitaito on riittävä
Qualifications
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitona
Further information
Opiskelija saavuttaa ammattikokorkeakoulainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon
AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta