Skip to main content

Swedish, oral proficiency (1cr)

Code: RUO0101A15S-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 18.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Silja Hietamäki
Course
RUO0101A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish, oral proficiency RUO0101A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille

Content

- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet

Materials

Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-puhuminen vuorovaikutustilanteissa
-oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
-asiakastilanteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon
Tavoitteena on taitotaso B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan
Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sosionomi, diakoniatyö, kirkon varhaiskasvatus- ja nuorisotyö
Aihepiireinä ovat syrjäytyminen, mielenterveys ja päihteet, lapset, nuoret, perheet, ikääntyneet ja toimintarajoitteiset
Opiskelija
-osaa kommunikoida tavallisissa sosiaalialan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
-huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
-osaa kertoa omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
-osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristöjä
-osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
-osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteessa
-osaa esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelutilanteessa ja vastata kysymyksiin (esim. lomakkeiden avulla)
-osaa keskustella melko hyvin asiakkaan tilanteesta esim. omaisten kanssa
Opintosuorituksen kuvaus
-Suositeltava ajankohta on 5. lukukausi
-Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
-Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan

Employer connections

Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.

International connections

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitona

Completion alternatives

Opintojakson aikana mahdollisesti toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää, että opiskelijan kielitaito on riittävä

Qualifications

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitona

Further information

Opiskelija saavuttaa ammattikokorkeakoulainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon
AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta

Go back to top of page