Skip to main content

Expertise of a nurse (3cr)

Code: HOE0103A15S-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2018 - 16.02.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Eija Kattainen
Arja Koski
Elina Johansson
Course
HOE0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Expertise of a nurse HOE0103A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida asiantuntijuuttaan ja esittää kehittämishaasteita
- osaa analysoida ja arvioida eettistä sensitiivisyyttään
- osaa arvioida sairaanhoitajan vaikuttamisen kanavia ja yhteiskunnallista vaikuttamista
- ymmärtää hoitotyön erityistehtävän huono-osaisten ja syrjäytyneiden edustajana ja puolesta puhujana erilaisissa toimintaympäristöissä
- tietää sairaanhoitajan työhön liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet

Content

- ammatillinen kriittinen loppureflektio
- eettinen sensitiivisyys
- sairaanhoitaja vaikuttajana
- terveydenhuollon ajantasaiset lait ja ohjelmat
- sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet

Materials

Laaksonen, K., Matikainen, A., Hahtela, N., Korhonen, T. & Mäkipää, S. (toim.) (2011). Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotytön vuosikirja 2011.Helsinki: Fioca.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Matikainen, A. & Ranta, I. Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012.Helsinki: Fioca. Sivut 51-183
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Sairaanhoitajaliitto. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot.Lait ja ohjelmat.
Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/tavoitteet/lait-ja-ohjelmat

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-Tunnistaa, osaa arvioida ja reflektoida kriittisesti asiantuntijuuttaan, sen vaihetta, kehittämishaasteita ja mahdollisuuksia suhteessa sairaanhoitajan kompetensseihin (kliininen, eettinen, asiakaslähtöisyys, terveyden edistäminen, ohjaus, näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko, kansainvälisyys, johtaminen)
- Ymmärtää, mitä eettinen sensitiivisyys hoitotyössä tarkoittaa ja osaa arvioida ja kehittää eettistä sensitiivisyyttä omassa toiminnassaan.
- Tietää sairaanhoitajan perustehtävän yhteiskunnassa ja osaa arvioida vaikuttamisen kanavia ja yhteiskunnallista vaikuttamista (hankkeet, kannanotot, tutkimus, terveydenhuollon lait ja ohjelmat, liitot, järjestöt, viestintä)
- Ymmärtää hoitotyön erityistehtävän huono-osaisten ja syrjäytyneiden edustajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
- Tietää sairaanhoitaja sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet ja ymmärtää urasuunnittelun merkityksen (jatko- ja lisäkoulutuskoulutus, tutkimus- ja kehittämistyö, esimiestehtävät)
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija osallistuu lähiopetukseen sekä suorittaa kirjallisen tehtävän ja dialogitentin Fronterilla annetun ohjeen mukaisesti.

Employer connections

Luennoilla on mukana asiantuntijavierailijoita työelämästä mahdollisuuksien mukaan. Osa opintosuorituksista voidaan toteuttaa työelämäyhteistyönäosallistumalla hankkeisiin, kampanjoihin tai seminaareihin.

International connections

Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.

Completion alternatives

Sovitaan vastuuoopettajan kanssa

Qualifications

Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.

Further information

Opintojakson opintojen sijasta, vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa, ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
AHOT
Osaaminen tulee osoittaa vastuuopettajan osoittamalla tavalla

Go back to top of page