Skip to main content

Health promotion of special needs patients (3cr)

Code: ERI0003A15S-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2018 - 26.01.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Inga Klen
Hanna Hovila
Course
ERI0003A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Health promotion of special needs patients ERI0003A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä

Content

- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo

Materials

•Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
•Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0
•Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona

Teaching methods

Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina. Opiskelija tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, syrjäytyminen, asunnottomuus, paperittomat siirtolaiset.
Opiskelija oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaali-alan toimijat) kanssa. Toimintansa perustana opiskelija oppii hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa. Opiskelija oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseen.
Opiskelija oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö). Opiskelija osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta.
Opintosuorituksen kuvaus
Orientaatitehtävä:
Työelämäpäivä: Aloitusseminaari
Työskentely ryhmissä:
Työelämäpäivä: Loppuseminaari

Employer connections

Työelämäpäivät opintojakson alussa ja lopussa, opintokäynnit opintojakson aikana.
Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana

International connections

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Koko ryhmäprosessin toteuttaminen yksin, esitys sovitusti työelämässä tai toisessa opintojaksossa. Muiden oppimateriaalipaketteihin tutustuminen.

Qualifications

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Further information

AHOT
Portfolio osaamisesta suhteessa opintojakson tavoitteisiin.

Go back to top of page