Skip to main content

AIK01MS22HKI (SOS) Basis of adult and youth social work (5cr)

Code: AIK0105A20S-3018

General information


Enrollment
01.03.2022 - 18.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 14.10.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Susanna Tanskanen
Marianne Neuvonen
Course
AIK0105A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization AIK01MS22HKI (SOS) Basis of adult and youth social work AIK0105A20S-3018. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• are familiar with phenomena related to poverty and underprivileged individuals as well as structures and processes causing marginalisation
• are familiar with the possibilities and challenges of adult and youth social work in preventative, outreach and rehabilitative work
• understand the significance of managing the daily life and promoting inclusion in customer work
• know how to analyse the realisation of human rights as they work with people in various life situations.

Content

• poverty and underprivileged individuals as well as the state of being underprivileged passed down from one generation to the next
• social problems
• structures and processes causing marginalisation
• basis of preventative, outreach and rehabilitative adult and youth social work
• management of daily life and inclusion
• human rights

Materials

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

Teaching methods

Tavoitteena on, että opiskelijana
- tunnet köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tunnet aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärrät arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaat analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Employer connections

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.

International connections

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Completion alternatives

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Student workload

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Further information

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Go back to top of page