Skip to main content

AIK01MS24HKI-SOSKIR Basis of adult and youth social work (5cr)

Code: AIK0105A20S-3033

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.08.2024 - 06.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Vilhelmiina Vuori
Susanna Tanskanen
Course
AIK0105A20S

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 23 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 09.09.2024 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
AIK01/ Ilkeät ongelmat ja niiden ratkaisut: mm. velkaantuminen, yksinäisyys
Zoom, passcode 522814
Mon 16.09.2024 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
AIK01/ Aikuis- ja nuorisososiaalityön ratkaisuja
Zoom
Thu 03.10.2024 time 09:00 - 13:45
(4 h 45 min)
AIK01/ Seminaarityöpaja (valmistelut)
HKI-400 4. krs kaarre
Fri 04.10.2024 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
AIK01/ Ilmiöseminaari
HKI-300 3. krs kaarre
HKI-325.X Tulkkauskoppi 2.X
HKI-335 Videostudio 335
HKI-326 Tulkkauskoppi 3
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-328 Luokka 328
HKI-332a Iso luentosali 332a
HKI-324 Tulkkauskoppi 1
Fri 11.10.2024 time 08:30 - 09:00
(0 h 30 min)
Muistutus: AIK01 Ilmiötehtävän palautus
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• are familiar with phenomena related to poverty and underprivileged individuals as well as structures and processes causing marginalisation
• are familiar with the possibilities and challenges of adult and youth social work in preventative, outreach and rehabilitative work
• understand the significance of managing the daily life and promoting inclusion in customer work
• know how to analyse the realisation of human rights as they work with people in various life situations.

Content

• poverty and underprivileged individuals as well as the state of being underprivileged passed down from one generation to the next
• social problems
• structures and processes causing marginalisation
• basis of preventative, outreach and rehabilitative adult and youth social work
• management of daily life and inclusion
• human rights

Materials

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.

Teaching methods

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Employer connections

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.

International connections

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Completion alternatives

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Student workload

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Further information

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Go back to top of page