AIK01MS24HKI-SOSKIR Basis of adult and youth social work (5cr)
Code: AIK0105A20S-3033
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.08.2024 - 06.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Vilhelmiina Vuori
- Susanna Tanskanen
- Course
- AIK0105A20S
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 23 h 15 min.
| Time | Topic | Location | 
|---|---|---|
| Mon 09.09.2024  time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) | AIK01/ Ilkeät ongelmat ja niiden ratkaisut: mm. velkaantuminen, yksinäisyys | Zoom, passcode 522814 | 
| Mon 16.09.2024  time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) | AIK01/ Aikuis- ja nuorisososiaalityön ratkaisuja | Zoom | 
| Thu 03.10.2024  time 09:00 - 13:45 (4 h 45 min) | AIK01/ Seminaarityöpaja (valmistelut) | HKI-400
                                    4. krs kaarre | 
| Fri 04.10.2024  time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) | AIK01/ Ilmiöseminaari | HKI-300
                                    3. krs kaarre HKI-325.X Tulkkauskoppi 2.X HKI-335 Videostudio 335 HKI-326 Tulkkauskoppi 3 HKI-332b Iso luentosali 332b HKI-328 Luokka 328 HKI-332a Iso luentosali 332a HKI-324 Tulkkauskoppi 1 | 
| Fri 11.10.2024  time 08:30 - 09:00 (0 h 30 min) | Muistutus: AIK01 Ilmiötehtävän palautus | 
Evaluation scale
0-5
                    
Objective
Students
• are familiar with phenomena related to poverty and underprivileged individuals as well as structures and processes causing marginalisation
• are familiar with the possibilities and challenges of adult and youth social work in preventative, outreach and rehabilitative work
• understand the significance of managing the daily life and promoting inclusion in customer work
• know how to analyse the realisation of human rights as they work with people in various life situations.
                    
Content
• poverty and underprivileged individuals as well as the state of being underprivileged passed down from one generation to the next
• social problems
• structures and processes causing marginalisation
• basis of preventative, outreach and rehabilitative adult and youth social work
• management of daily life and inclusion
• human rights
                    
Materials
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja: 
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
 
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus. 
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230 
sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.
                    
Teaching methods
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa  sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana. 
Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja 
 nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
                    
Employer connections
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
                    
Exam schedules
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.
                    
International connections
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
                    
Completion alternatives
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
                    
Student workload
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
                    
Further information
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin. 
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.