Skip to main content

AKEMK23HKI-SOSKIR Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0105A20S-3027

General information


Enrollment
19.09.2022 - 09.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.02.2023 - 31.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Päivi Pässilä
Scheduling groups
A-ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
B-ryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
A54sosd
A54sosd
A54sosn
A54sosn
Small groups
A-ryhmä
B-ryhmä
Course
AKE0105A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization AKEMK23HKI-SOSKIR Encounters and professional interaction AKE0105A20S-3027. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills

Location and time

lukujärjestyksen mukaan

Materials

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Teaching methods

Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
tai
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Further information

Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Go back to top of page