Skip to main content

AKEPS24HKI-SOSKIR Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0105A20S-3036

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.09.2024 - 03.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Mika Alavaikko
Hanna Hovila
Course
AKE0105A20S

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 45 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 24.09.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
AKE/ Aloitusinfo, luento ja ryhmäjako
HKI-328 Luokka 328
Tue 24.09.2024 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
AKE/ Tiimityöskentely
HKI-328 Luokka 328
Wed 25.09.2024 time 09:30 - 11:00
(1 h 30 min)
AKE/ Viestintä ja vuorovaikutus, A-ryhmä
HKI-332a Iso luentosali 332a
Wed 25.09.2024 time 13:45 - 15:15
(1 h 30 min)
AKE/ Viestintä ja vuorovaikutus, B-ryhmä
HKI-332a Iso luentosali 332a
Thu 26.09.2024 time 12:15 - 14:30
(2 h 15 min)
AKE/ Ohjaus, B-ryhmä
Zoom
Thu 26.09.2024 time 12:15 - 14:30
(2 h 15 min)
AKE/ Ohjaus, A-ryhmä
Zoom
Mon 30.09.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
AKE/ Vuorovaikutus ryhmässä
HKI-222 luokka 222
Wed 09.10.2024 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
AKE/ Luento
HKI-332a Iso luentosali 332a
Thu 10.10.2024 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
AKE/ Haastavat vuorovaikutustilanteet
HKI-332a Iso luentosali 332a
Tue 15.10.2024 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
AKE/ Itsenäinen työskentely tiimeissä
Tue 15.10.2024 time 13:00 - 14:00
(1 h 0 min)
AKE / Ryhmätyön tukipaja (vapaaehtoinen)
Zoom
Thu 17.10.2024 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
AKE/ Itsenäinen työskentely tiimeissä
Mon 28.10.2024 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
AKE/ Seminaari A-ryhmä
HKI-222 luokka 222
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills

Location and time

lukujärjestyksen mukaan

Materials

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. TAI YHT 1 -jakson etiikan luennot

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Teaching methods

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, orientoiva yksilötehtävä, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti: 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Go back to top of page