AKEMS24JKL/VAR Encounters and professional interaction (5cr)
Code: AKE0105A20S-3041
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.08.2024 - 13.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Jyväskylä
- Varkaus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Atte Kollanus
- Pirkko Kärkkäinen
- Sirpa Ylönen
- Course
- AKE0105A20S
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 17 h 30 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Tue 10.09.2024 time 15:00 - 15:45 (0 h 45 min) |
AKE / Ohjaus |
Zoom
|
|
Mon 16.09.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
AKE / Vuorovaikutusosaaminen (Varkauden ryhmä) |
Navitas
|
|
Tue 17.09.2024 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
AKE / Seminaari (Varkauden ryhmä) |
Navitas
|
|
Wed 18.09.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
AKE / Vuorovaikutusosaaminen (Jyväskylän ryhmät) |
Silmu
|
|
Thu 19.09.2024 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
AKE / Seminaari (Jyväskylän ryhmät) |
Silmu
|
|
Mon 23.09.2024 time 15:00 - 16:30 (1 h 30 min) |
AKE / Yhteiskirjoittaminen |
Zoom
|
|
Mon 23.09.2024 time 16:45 - 18:30 (1 h 45 min) |
AKE / Haastavat asiakastilanteet (Varkauden ryhmä) |
Zoom
|
|
Tue 24.09.2024 time 16:45 - 18:30 (1 h 45 min) |
AKE / Haastavat asiakastilanteet (Jyväskylän ryhmät) |
Zoom
|
|
Mon 30.09.2024 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
AKE / Selkokielisyys |
Zoom
|
|
Mon 30.09.2024 time 16:00 - 16:45 (0 h 45 min) |
AKE / Kulttuurien kohtaaminen (vierailija) |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills
Content
• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills
Location and time
lukujärjestyksen mukaan
Materials
Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.
Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Teaching methods
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.
3. Yksi seuraavista:
Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9
Further information
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.