Skip to main content

AKEMS24JKL/VAR Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AKE0105A20S-3041

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2024 - 13.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Jyväskylä
Varkaus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Atte Kollanus
Pirkko Kärkkäinen
Sirpa Ylönen
Course
AKE0105A20S

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 17 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 10.09.2024 time 15:00 - 15:45
(0 h 45 min)
AKE / Ohjaus
Zoom
Mon 16.09.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
AKE / Vuorovaikutusosaaminen (Varkauden ryhmä)
Navitas
Tue 17.09.2024 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
AKE / Seminaari (Varkauden ryhmä)
Navitas
Wed 18.09.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
AKE / Vuorovaikutusosaaminen (Jyväskylän ryhmät)
Silmu
Thu 19.09.2024 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
AKE / Seminaari (Jyväskylän ryhmät)
Silmu
Mon 23.09.2024 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
AKE / Yhteiskirjoittaminen
Zoom
Mon 23.09.2024 time 16:45 - 18:30
(1 h 45 min)
AKE / Haastavat asiakastilanteet (Varkauden ryhmä)
Zoom
Tue 24.09.2024 time 16:45 - 18:30
(1 h 45 min)
AKE / Haastavat asiakastilanteet (Jyväskylän ryhmät)
Zoom
Mon 30.09.2024 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
AKE / Selkokielisyys
Zoom
Mon 30.09.2024 time 16:00 - 16:45
(0 h 45 min)
AKE / Kulttuurien kohtaaminen (vierailija)
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
• know how to use plain language
• understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
• know how to consider safety with challenging customer groups
• are familiar with group dynamics and know how to act in groups
• know how to reflect on their actions and interaction skills

Content

• interaction skills
• professional ethics in their field
• plain language
• diverse and multicultural customers
• activity in groups
• basics of occupational safety
• professional reflection skills

Location and time

lukujärjestyksen mukaan

Materials

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Jokin seuraavista:
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. ( 2007 tai vanhempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.

Lisäksi: Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Teaching methods

Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Edita.
tai
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.

2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus.

3. Yksi seuraavista:

Suoninen, E.,Pirttilä-Backman, A-M.,Lahikainen, AR.(2013 tai vanhempi). Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro. Luvut 1, 2, 4 ja 5.

Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.

Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Further information

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

Go back to top of page