Skip to main content

AOS01VS24DIAK-SOSVA Professional development and expertise, part I (2cr)

Code: AOS0102Y21S-3009

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.08.2024 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Effective case management and councelling in social and health services
Teachers
Eija Nieminen
Jari Helminen
Course
AOS0102Y21S

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 28 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 09.09.2024 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Mon 16.09.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 23.09.2024 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Wed 02.10.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Vertaismentorointiryhmät
Zoom
Mon 07.10.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 21.10.2024 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Wed 06.11.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Vertaismentorointiryhmät
Zoom
Mon 11.11.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 25.11.2024 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Wed 27.11.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Vertaismentorointiryhmät
Zoom
Mon 09.12.2024 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Tue 14.01.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 10.02.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 10.02.2025 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Mon 03.03.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 03.03.2025 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Mon 07.04.2025 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
AOS01 / Alumnipaneeli
Zoom
Mon 07.04.2025 time 18:00 - 19:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 12.05.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Opon ja ryhmävastaavan tunti
Zoom
Mon 12.05.2025 time 16:00 - 17:00
(1 h 0 min)
AOS01 / Ryhmävastaavan kyselytunti
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osat I ja II) -opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen osaamisen vahvuuksien ja kehittymisen tarpeiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen sekä oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittymisen tarpeiden tunnistaminen vahvistaa oppijan sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.

Asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.

Opiskelijaryhmässä toteutuva vertaismentorointi edistää osaltaan oppimista ja osaamisen kehittämistä.

Objective

The student
• is able to analyse national and international competence requirements in diverse, continuously changing interdisciplinary environments.
• is able to recognise professional development needs, strengths and priorities and create a personal development plan.
• is committed to life-long learning and continuous professional development.
• promotes the philosophical and ethical foundations of decision-making in interdisciplinary collaboration.
• develops self-management skills and acts actively as an expert at the regional, national and international level.

Location and time

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso toteutuu Diakin digitaalisessa opetus- ja ohjausympäristössä Diakle sekä Zoom-verkkotyöskentelyalustalla. Opintojaksossa on on verkkovälitteistä, aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.

• ke 21.8.2024 klo 15–18: Diakin YAMK-koulutusten yhteinen aloitus
• ma 26.8.2024 klo 15–18: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 9.9. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 16.9.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 23.9. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 7.10.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 21.10. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 11.11.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 25.11. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 9.12.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti

Materials

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson keskeinen kirjallisuus.

Blommila, K., Juntunen, M., & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausryhdistys SPO ry & Profani Oy.

Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928

Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. (2023). Megatrendit 2023. Ymmärrystä yllätysten aikaan. https://www.sitra.fi/julkaisut/megatrendit-2023/#megatrendityon-eteneminen

Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780

Teaching methods

Diakonia-ammattikorkeakoulun koulutustoiminta perustuu dialogiseen muutospedagogiikkaan. Sen neljä kulmakiveä ovat dialogi (oppiminen osallistumisena), oppiminen tiedonhankintana, oppiminen tiedon luomisena ja muutos. Ylemmissä ammattikorkeakoulutuksissa lähtökohtana on, että käsitteellinen (teoreettinen) tieto, kokemuksellinen tieto ja käytännöllinen osaaminen linkittyvät.

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojaksossa Diakin pedagogiset lähtökohdat on otettu huomioon siten, että opiskelijan yksilöllinen tiedonhankinta, dialogi muiden toimijoiden kanssa ja tiedon luominen yhdessä mahdollistuvat muun muassa opintojakson oppimistehtävissä.

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson opetusmenetelmät ovat seuraavat.

Opintojaksolähtöinen työskentely:
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)

Opiskelijakohtainen työskentely
- Opiskeluvalmiuksien ja hyvinvoinnin arviointi (Career, Resilience, Education, Agency and Readiness, CREAR-mittari)
- Oman asiantuntijuuden video
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu

Opiskelijaryhmässä tapahtuva työskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa

Employer connections

- YAMK-alumnien puheenvuorot ja tapaamiset
- Vertaismentorointiprosessi

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Completion alternatives

Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Student workload

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 27 tuntia = 54 tuntia.

Assessment criteria, approved/failed

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:

- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin
- tehnyt opiskeluvalmiuksien ja hyvinvoinnin arvioinnin testin (Career, Resilience, Education, Agency and Readiness, CREAR-mittari)
- tehnyt asiantuntijuusvideon ja tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.

Further information

Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osat I ja II) -opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Go back to top of page