Skip to main content

ARV02VK24DIAK Ethics of wellbeing professions (5cr)

Code: ARV0205Y23S-3001

General information


Enrollment
11.10.2023 - 29.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.02.2024 - 14.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Values, communities, and ethics
Teachers
Minna Valtonen
Ville Päivänsalo
Course
ARV0205Y23S

Unfortunately, no reservations were found for the realization ARV02VK24DIAK Ethics of wellbeing professions ARV0205Y23S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija osaa
• arvioida kriittisesti asiantuntijuusalueensa arvoja sekä omia arvojaan
• jäsentää erilaisia etiikan teorioita ja arvioida niiden soveltamismahdollisuuksia
• etsiä ratkaisuja omaan ammattialaansa liittyviin eettisiin ongelmiin
• soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
• analysoida/jäsentää ajankohtaista yhteiskunnallista arvokeskustelua sekä ammattietiikasta käytävää keskustelua

Content

• Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
• Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
• Eettinen ongelmanratkaisu
• Proaktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
• Hyvinvointialojen etiikan kytkeytyminen laajempaan arvokeskusteluun

Location and time

Opintojakson kontaktipäivät toteutuvat seuraavasti:
- 15.2. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)
- 9.4. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)

Opintojakson Diakle avautuu kaksi viikkoa ennen toteutusta ja ennen ensimmäistä kontaktipäivää tulee käynnistää yksilötyöskentely eli ammattieettisen dilemman pohdinta.

Materials

Etene (2011). Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Helsinki: Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavílla: https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841

Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. (saatavilla e-kirjana Diakin kirjastossa).
IFSW, (2018). Global Social Work Statement of Ethical Principles. https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/

Juujärvi, S., Myyry, L., Pesso, K., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sihvo, P., & Koski, A. (2020). Eettinen toimintamalli. Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. Karelia-ammattikorkeakoulu.

Lisäksi oman alan ammattieettiset ohjeistukset sekä ammattieettisen dilemman teemoihin liittyvä tutkimustieto ja lainsäädäntö.

Teaching methods

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• arvioida kriittisesti asiantuntijuusalueensa arvoja sekä omia arvojaan
• jäsentää erilaisia etiikan teorioita ja arvioida niiden soveltamismahdollisuuksia
• etsiä ratkaisuja omaan ammattialaansa liittyviin eettisiin ongelmiin
• soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
• analysoida/jäsentää ajankohtaista yhteiskunnallista arvokeskustelua sekä ammattietiikasta käytävää keskustelua
Ydinsisällöt:
• Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
• Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
• Eettinen ongelmanratkaisu
• Proaktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
• Hyvinvointialojen etiikan kytkeytyminen laajempaan arvokeskusteluun

Opetusmenetelmät:
ARV02-opintojakson prosessi rakentuu 1) yksilötyöskentelylle ja 2) tiimeissä tapahtuvalla reflektoinnille, verkkokeskustelulle ja siihen perustuvalle yhteenvedolle/esitykselle. Opintojaksossa on lisäksi kaksi verkossa toteutuvaa kontaktipäivää seuraavasti:
15.2. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)
9.4. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)

Tehtävät:

1. Yksilötyöskentely: ammattieettinen dilemma ja oppimispäiväkirja
1.1 Ammattieettisen dilemman kuvaus (orientoiva tehtävä)
1.2 Essee, joka perustuu dilemman kuvaukseen, mutta sisältää myös ongelman tarkastelua eettisten teorioiden ja tutkimustiedon valossa.
1.3 Oppimispäiväkirja

2. Tiimityöskentely: Etiikka ja yhteiskuntavastuu hyvinvointialoilla
- Tiimien työskentely perustuu ammattieettisten dilemmojen tarkasteluun. Tiimit valitsevat ensimmäisessä kontaktipäivässä esillä olevista dilemmoista sen, jota lähtevät tarkastelemaan syvällisemmin.
- Syventäminen toteutuu verkkokeskustelussa, jonka tukena käytetään opintojaksolla jaossa olevaa aineistoa. (Esim. eettisen päätöksenteon malli).
- Verkkokeskustelusta tuotetaan yhteenveto (PP-diat, posteri tms.) koko ryhmän yhteiseen tarkasteluun.

Completion alternatives

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta neuvotellaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa

Go back to top of page