Skip to main content

Green Care Guidance (5cr)

Code: C-10108-RGCARE11-3004

General information


Enrollment
06.10.2025 - 29.03.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
30.03.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Lapland University of Applied Sciences, Opintojakson sisältömateriaalit ja aineistot ovat opiskeltavissa oman aikataulun mukaan joustavasti verkossa. Opintojakson tehtävien palauttaminen on aikataulutettu ennalta kuten myös webinaarit, jotta voimme käsitellä asioita yhdessä ja varmistaa kaikkien etenemisen. Kontaktipäivät toteutetaan Zoom -etäyhteydellä seuraavasti: • Aloituswebinaari 6.4.2026 klo 17-18.30 käydään läpi opintojakson sisältö ja tehtävät sekä ryhmäjaot • Webinaari-ilta 15.4.2026 klo 17-19.30 ohjaamisen teoriat keskustelua ja pienryhmätyöskentelyn aloitus • Webinaari-ilta 4.5.2026 klo 17-19.30 luonnon erityisyys ohjauksessa ja pienryhmätyöskentelyä • Vapaaehtoinen webinaari 13.5.2026 klo 9-12 (vahvistetaan myöhemmin) • Webinaari-ilta 20.5.2026 klo 17-20 ryhmätehtävien esittely sekä reflektointi ja opponointi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25

Unfortunately, no reservations were found for the realization Green Care Guidance C-10108-RGCARE11-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Approved/Rejected

Content scheduling

Opintojakson sisällöt on jaksotettu seuraavien pääteemojen mukaisesti: * Johdatus opintojaksolle sekä ohjaussuhteen ja kohtaamisen elementtejä * Ohjaamisen ja pedagogiikan teorioita ja tapoja (sosiaalipedagogiikka, positiivinen psykologia ja pedagogiikka, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ohjaaminen, elämyspedagogiikka sekä transformatiivinen oppiminen) *Ohjaamisen sovelluksia ja esimerkkejä (mm. LuoVi, hevosavusteinen mindfullness, Metsämieli) * Luonnon erityisyys ohjaamisessa ja pedagogiikassa ((luonto ja eläimet ohjaustyössä, Green Care -kriteerit) * Tehtävät ja kontaktiopetus

Objective

Opiskelija - Opiskelija osaa kuvailla ohjaustoiminnan merkitystä Green Care -asiakastyössä, palveluohjauksessa ja monialaisessa verkostotyöskentelyssä - Opiskelija osaa määritellä erilaisia ohjaamisen ja pedagogisen toiminnan viitekehyksiä - Opiskelija osaa arvioida erilaisten ohjausorientaatioiden ja pedagogisten viitekehysten soveltuvuutta asiakastyössä - Opiskelija osaa reflektoida ohjaustoiminnan vastuullisuutta, eettisyyttä ja kestävyyttä.

Content

• Ohjauksen ja pedagogiikan viitekehysten teoreettisia lähtökohtia, painotuksina sosiaalipedagogiikka, positiivinen psykologia ja pedagogiikka, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ohjaaminen, elämyspedagogiikka ja transformatiivinen oppiminen. • Ohjaustoiminnan ja pedagogisten valintojen soveltaminen Green Care -toimintaan sekä esimerkkejä erilaisista toteutuksista. • Luonnon erityisyys ohjauksessa ja pedagogiikassa sekä Green Care kriteerit.

Location and time

Opintojakson sisältömateriaalit ja aineistot ovat opiskeltavissa oman aikataulun mukaan joustavasti verkossa. Opintojakson tehtävien palauttaminen on aikataulutettu ennalta kuten myös webinaarit, jotta voimme käsitellä asioita yhdessä ja varmistaa kaikkien etenemisen. Kontaktipäivät toteutetaan Zoom -etäyhteydellä seuraavasti: • Aloituswebinaari 6.4.2026 klo 17-18.30 käydään läpi opintojakson sisältö ja tehtävät sekä ryhmäjaot • Webinaari-ilta 15.4.2026 klo 17-19.30 ohjaamisen teoriat keskustelua ja pienryhmätyöskentelyn aloitus • Webinaari-ilta 4.5.2026 klo 17-19.30 luonnon erityisyys ohjauksessa ja pienryhmätyöskentelyä • Vapaaehtoinen webinaari 13.5.2026 klo 9-12 (vahvistetaan myöhemmin) • Webinaari-ilta 20.5.2026 klo 17-20 ryhmätehtävien esittely sekä reflektointi ja opponointi

Materials

Opintojaksolla oppimateriaalina ovat: * opintojaksolle tuotetut aineistot ja materiaalit: diasarjat, haastattelu- ja luentotallenteet. * Green Care-toimintaan ja ohjauksen teoreettisiin viitekehyksiin ja erilaisiin tapoihin, sekä yksilön että ryhmän ohjaamiseen liittyvä kirjallisuus ja verkkomateriaalit: artikkelit, nettisivut ja oppaat.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa Moodle -oppimisympäristössä. Verkko-opiskelu sisältää webinaareja, itsenäistä ja ryhmämuotoista työskentelyä ja keskustelua, itsenäistä opiskelua, asiantuntija-alustuksia ja tallenteita, kirjallista ja digitaalista aineistoa. Verkko-opiskelu sisältää yksilöllisesti tehtävät oppimistehtävät ohjaukseen perehtymisestä ja oman toiminnan reflektoinnista sekä pienryhmätehtävät ohjauksen viitekehyksistä, ohjauskerran suunnittelusta ja ohjauskerran kuvitteellisen selostuksen toteuttamisesta. Opetusmenetelminä jaksolla hyödynnetään aktiivista keskustelua, käänteistä oppimista, vertaispalautetta, reflektiota ja tutkivaa oppimista. Aktiivinen osallistuminen webinaareihin on suositeltavaa, sillä se sisältää toisten kanssa oppimista jota itsenäisellä työllä ei voi korvata. Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä. Opintojaksolla hyödynnetään ARENEn liikennevalomallia: opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallitu, saa käyttää, pitää kertoa (keltainen). Opintojakso on osa Lapin ammatikorkeakoulun Green Care diplomikoulutusta.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Tehtävien palautusajankohdat ovat * Yksilötehtävä: perehtyminen ohjaukseen ja pohdintaa: palautus pal. 15.4. * Pienryhmätehtävä a) ohjauskerran tilannekuvaus: palautus 4.5. * Pienryhmätehtävä b) ryhmäkeskustelu ohjaustilanteesta palautus 15.5. * Yksilötehtävä: reflektointi pal. 31.5.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja. Aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisesta pyydetään keskustelemaan opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, 135 tuntia opiskelijan työtä * opintojakson ohjeistus ja orientoittuminen 5h * opintojakson tietosisällöt 10+20+15+15 = 60h * kontaktiopetus, webinaarit 10h * tehtävien tekeminen 60h

Assessment criteria

Arviointikrieteerit hyväksytty: • Opiskelija palauttaa vaaditut tehtävät annettujen aikataulujen mukaisesti. * Opiskelija tietää keskeiset periaatteet Green Care -asiakastyössä käytetystä ohjaamisesta ja pedagogisesta toiminnasta. • Opiskelija on perehtynyt vähintään kahteen Green Care -asiakastoiminnassa käytettäviin ohjausorientaatioihin tai pedagogisiin viitekehyksiin. • Opiskelija tietää ohjaustoiminnan ja pedagogiikan ammattivaatimukset sekä osaa arvioida erilaisten ohjausorientaatioiden ja pedagogisten viitekehysten soveltuvuutta Green Care -asiakastyöhön, muun muassa vaadittavan ammatillisuuden, tavoitteellisuuden ja toiminnallisuuden kautta. • Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä sekä osaa perustella ohjausta ja pedagogiikkaa Green Care -toiminnan arvojen, kestävyyden ja eettisten periaatteiden mukaisesti Arviointikriteerit hylätty * opiskelija ei ole palauttenut tehtäviä tai täydentänyt niitä annetun määräajan puitteissa. • Opiskelija ei tiedä keskeisiä periaatteita Green Care -asiakastyössä käytetyistä ohjaamista tai pedagogisesta toiminnasta. • Opiskelija ei ole perehtynyt Green Care -asiakastoiminnassa käytettäviin ohjausorientaatioihin ja pedagogisiin viitekehyksiin. • Opiskelija ei tiedä ohjauksen ja pedagogiikan ammattivaatimuksia eikä tunnista muiden toimijoiden tai luonnon merkitystä ja roolia ohjaustoiminnassa tai pedagogiikassa. • Opiskelija ei osaa arvioida erilaisten ohjausorientaatioiden ja pedagogisten viitekehysten soveltuvuutta asiakastoimintaan Green Care -kriteerien mukaisesti. • Opiskelija ei toimi vastuullisesti tai luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä, eikä osaa perustella ohjausta tai pedagogiikkaa Green Care -toiminnan arvojen, kestävyyden ja eettisiä periaatteita mukaisesti.

Go back to top of page