Skip to main content

DTA01MS24POR Theology of helping and building a diaconal community (5cr)

Code: DTA0105A20S-3021

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.09.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Nina Niemelä
Maija Kupsala
Groups
F54sosd
F54sosd
Course
DTA0105A20S

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 16 h 15 min.

Time Topic Location
Thu 03.10.2024 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
DTA01 / Orientaatio
Zoom
Thu 03.10.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
DTA01 / Luento
Zoom
Fri 04.10.2024 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
DTA01 / Luento
Zoom
Fri 04.10.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
DTA01 / Luento
Zoom
Mon 09.12.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
DTA01 / Reflektio
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.

Objective

Students
• are familiar with the arguments for a theological office
• know how to form their own theology of helping and reflect on their own actions from the viewpoint of holistic helping
• know the diaconal objectives, organisation and working methods (on the level of the church, diocese and parish)
• know how to develop church service and devotional life together with the members and employees of the parish
• know how to execute diaconal education and confirmation classes and develop the realisation of diaconal responsibility together with the members and other employees of the parish
• know how to develop the creation of community and the inclusion and volunteering of parishioners

Content

• the diaconal office
• diaconal theology
• diaconal objectives, organisation and working methods
• development of church services and devotional life from a diaconal viewpoint
• diaconal education, confirmation classes and responsibility in the parish
• community, inclusion and volunteer activities and their development in diaconal work

Materials

Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus:
- Suomalainen, P., Heinonen, V. & Henttonen, K. (2023). Diakonian teologia. Tallenne.
- Latvus, K., & Elenius, A. (toim.). (2007). Auttamisen teologia. Kirjapaja. https://www.ellibslibrary.com/fi/diak/978-951-607-532-0 Sivut 1-158; 271-282.
- Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Kirjapaja. https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-288-213-4 Sivut 76-124.
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2016). Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa R. Gothoni, M. Malkavaara, & M. Valtonen (toim.), Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://theseus.fi/handle/10024/123108 s. 81-100.

Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026
- (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020)
- Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018
- Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2019). Uusi elämisen kulttuuri: Muutos Tampereella. Kirkon tutkimuskeskus. https://evl.fi/documents/1327140/45386794/Ktk+Uusi+el%C3%A4misen+kulttuuri_verkko+61/b178a16a-eab3-8e9f-ff6d-64f4ab712fd6

Teaching methods

Lähiopetus 1:
Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti

Lähiopetus 2:
Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.

Employer connections

Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 kertaa).

Completion alternatives

Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijalla tulee olla myös aiemmin suoritettu sosiaali-, terveys tai kirkon alan AMK-tutkinto tai teologian maisterin tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.

Student workload

Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste

Lähiopetus ja luennot 1 op
- luentoja ja vierailijoita

Verkkokeskustelu 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
- verkkokeskusteluun osallistuminen ohjeiden mukaan

Yksilötehtävä 1 op
- oma video tai muu tuotos
- reflektioseminaari

Osallisuustehtävä 2 op
- pitkäkestoinen havainnointi- ja osallisuustehtävä seurakunnassa
- reflektioseminaari

Qualifications

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.

Further information

Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.

Go back to top of page