GER01VS22DIAK Basics of gerontological social work (5cr)
Code: GER0105A20S-3002
General information
- Enrollment
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.09.2022 - 14.10.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
Unfortunately, no reservations were found for the realization GER01VS22DIAK Basics of gerontological social work GER0105A20S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• are familiar with the basics of gerontological social work
• are familiar with elderly services and operating methods
• know how to act in a culturally sensitive manner and support the right of self-determination, equality and diversity among the elderly
• know how to handle the unique questions related to old age
• know how to make development suggestions related to elderly care
• are familiar with and know how to apply the central legislation guiding and governing elderly care.
Content
• gerontological social work
• old age-based services and operating methods
• legislation guiding and governing elderly care
• cultural sensitivity, right of self-determination, equality and diversity
• unique questions related to old age
• development challenges in elderly care
Materials
Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi
Teaching methods
Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen
Completion alternatives
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,