Skip to main content

GER01VS22DIAK Basics of gerontological social work (5cr)

Code: GER0105A20S-3002

General information


Enrollment
01.03.2022 - 18.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.09.2022 - 14.10.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Seija Utriainen
Groups
A50sos
A50sos
F50sos
F50sos
Course
GER0105A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GER01VS22DIAK Basics of gerontological social work GER0105A20S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• are familiar with the basics of gerontological social work
• are familiar with elderly services and operating methods
• know how to act in a culturally sensitive manner and support the right of self-determination, equality and diversity among the elderly
• know how to handle the unique questions related to old age
• know how to make development suggestions related to elderly care
• are familiar with and know how to apply the central legislation guiding and governing elderly care.

Content

• gerontological social work
• old age-based services and operating methods
• legislation guiding and governing elderly care
• cultural sensitivity, right of self-determination, equality and diversity
• unique questions related to old age
• development challenges in elderly care

Materials

Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi

Teaching methods

Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen

Completion alternatives

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä

2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,

Go back to top of page