GER02VS22DIAK Service coordination with the elderly (5cr)
Code: GER0205A20S-3002
General information
- Enrollment
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.10.2022 - 11.11.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
Unfortunately, no reservations were found for the realization GER02VS22DIAK Service coordination with the elderly GER0205A20S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• know how to assess the service needs related to the wellbeing, living conditions, life situation and ability to function of the elderly
• know how to support an older person living at home and understand their special needs
• know how to carry out service coordination with the elderly
• know how to coordinate services to promote the wellbeing of the elderly
• know how to support the elderly according to their conviction in religious and spiritual needs
• are familiar with customer-oriented documentation in elderly care
Content
• service needs assessment and the risk factors related to wellbeing, living conditions, life situation and ability to function
• special needs related to how the elderly live and cope
• various forms of service coordination
• coordination of wellbeing services
• religious and spiritual needs of the elderly
• questions related to the right of self-determination, such as the realisation of an advance directive
• customer-oriented documentation in elderly care
Location and time
Suomeksi
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Zoom yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.
Materials
Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytänteistä. Kanta-Hämeen Pitsi-hanke 2011-2013 http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
Kivelä, S-L, Pahlman, I, Pajunen, T. ja Koivunen, A. 2019. Vanhuusko arvokasta?
Mönkkönen, K., Kekoni, T. ja A.Pehkonen (toim.) 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, Gaudeamus.
Räsänen, R. 2018. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön
Gothoni, R. 2014. Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytännöt
Kiiski, J. 2009. Sielunhoito
Teaching methods
Opintojen tavoitteet
•osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalialan ja gerontologisessa työssä
•osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
•osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
•osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
•osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
•osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä
Opintojen sisältö
•palveluohjaus
•palvelutarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
•kotona asumisen ja selviytymisen erityispiirteet
•hyvinvointipalvelujen koordinointi
•vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
•asiakastyön dokumentointi
Opinnot sisältävät yhden oppimistehtävän, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Se arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen. Lisäksi opinnot sisältävät verkkokeskustelun palveluohjauksesta. Se arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla
Employer connections
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Casetehtävä työelämälähtöinen, työelämä antaa palautteen case-tehtävästä ja työelämän edustaja osallistuu seminaariin.
Casetehtävä voidaan toteuttaa moniammatillisesti yhteistyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Completion alternatives
Opiskelija työstää omatoimisesti palveluohjaussuunnitelman (teoreettinen ja käytännöllinen kokonaisuus) yhteistyössä työelämän kanssa ja esittää sen työyhteisössä. Lopuksi työstää kokonaisuudesta kirjallisen diakin ohjeiden mukaisen raportin, jossa pohtii myös omaa ammatillista oppimistaan prosessissa. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla.
Further information
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti.