Skip to main content

GER03VS22DIAK Gerontological social work methods (5cr)

Code: GER0305A20S-3002

General information


Enrollment
01.03.2022 - 18.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.10.2022 - 09.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Vesa Vainiomäki
Seija Utriainen
Groups
A50sos
A50sos
F50sos
F50sos
Course
GER0305A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GER03VS22DIAK Gerontological social work methods GER0305A20S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• know how to use work methods that strengthen resources as well as methods of gerontological social work
• are familiar with the basics and principles of family caregiving
• know how to support an older person and their family members in various life situations and end-of-life care
• can identify key digital services and the possibilities of smart technology as well as discover various applications for elderly care

Content

• resource-based working
• methods of gerontological social work
• family caregiving
• end-of-life care
• key digital services and smart technology in elderly care

Location and time

Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Zoom yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.

Materials

Jansson, Anu. 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta ikäihmisten yksinäisyyden lievittäjänä. Vanhustyön keskusliitto.
Hohental-Antin, Leonie. 2013. Muistellaan. Luovat menetelmät muistisairaiden tukena. PS-kustannus
Jenni Kulmala (toim.), 2017 Parempi vanhustyö, menetelmiä johtamisen kehittämiseen.
Kilpeläinen, Arja (2016) Teknologiavälitteisyys kyläläisten arjessa : tutkimus ikääntyvien sivukylien teknologiavälitteisyydestä ja sen rajapinnoista maaseutusosiaalityöhön http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62333
Socca Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus
http://www.socca.fi/kehittaminen/ikaihmisten_palvelut_gerometro/ideoita_kehittamiseen/taidelahtoiset_menetelmat
Huhtinen-Hildén, Laura; Puustelli-Pitkänen, Anna; Strandman, Pia; Ala-Nikkola, Elina (2017). Kohti luovaa arkea : kulttuurinen vanhustyö asiakaslähtöisyyden edistäjänä : tutkimusraportti http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-012-0
Tuulevi Aschan & Juhola Jatta (toim.) 2021. Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. Xamk Inspiroi 29, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-320-4
Riekkinen-Tuovinen, Sointu. 2018. Sosiokulttuurista vanhustyötä paikantamassa. Tutkimus erilaisissa vanhusten asumisympäristöissä. Väitöskirja.
Leikas, Jaana. 2014. Ikäteknologia, Vanhustyön keskusliitto.
Teknologia Ikäihmisen tukena, ketterän kokeilukulttuurin ytimessä: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/18251
Palliatiivinen hoito ja saattohoito https://stm.fi/saattohoito

Teaching methods

Opintoihin sisältyy pari- tai ryhmätehtävä (menetelmätehtävä), joka toteutetaan työelämässä Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty sekä verkkokeskustelu geroteknologiasta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty..

Completion alternatives

Opiskelija laatii menetelmätehtävän (teoreettinen ulottuvuus) ja toteuttaa sen työelämässä (käytännöllinen ulottuvuus) saaden arvion toiminnasta työelämän asiantuntijalta. Sekä palauttaa tehtävän opettajalle.
Opiskelija valitsee Ikäteknologia kirjasta (Leikas 2014) kaksi artikkelia ja esittää perustellusti oman pohdintansa sisällöstä oppimistehtävänä.

Go back to top of page