Skip to main content

GHO01VK22DIAK Gerontological clinical nursing (5cr)

Code: GHO0105A20S-3001

General information


Enrollment
13.09.2021 - 05.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 18.02.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 80
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Tiina Takku
Aino Maaria Kokkonen
Course
GHO0105A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GHO01VK22DIAK Gerontological clinical nursing GHO0105A20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Diaklessa on kuvattu tehtävien ja toteutuksen jaksotus

Objective

Students
• know how to analyse and assess changes in the vital functions and organs of the elderly
• know how to act ethically as a specialist of gerontological clinical nursing by applying multidisciplinary information and good practices in an evidence-based manner
• know how to assess the impact and quality of nursing and services
• know how to apply their pharmacotherapy knowledge as they plan, execute and assess a customer’s/patient’s pharmacotherapy

Content

• identifying and controlling acute situations
• care and rehabilitation of chronic diseases
• pharmacotherapy
• multidisciplinary and evidence-based knowledge
• ethicality
• multidisciplinary activities
• impact and quality of nursing and services

Materials

Aromaa, A., Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. (2013). Gerontologia. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/opk04630

Jyväkorpi, S. K., Strandberg, T., Urtamo, A., Pitkälä, K., Suominen, M., Kokko, K., & Heimonen, S. (2020). Ikääntyneiden terveys, elämänlaatu, toimintakyky ja mielen hyvinvointi. Gerontologia, 34(4), 339-344. https://journal.fi/gerontologia/article/download/99624/57593

Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. (2015). Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö (1. p.). Helsinki: Sanoma Pro.

Koivuranta-Vaara, P.(toim.) (2019). Terveydenhuollon laatuopas. Helsinki: Suomen kuntaliitto.

Paltamaa J., (2018). Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 251, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-499-2

Pikkarainen A., (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-285-1

Saarnio R., Tuomikoski A., (2019). Gerontologisen hoitotyön osaamisella ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisellä laatua ikäihmisten hoitoon. Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019111838515

Voutilainen, P.& Tiikkanen, P. (toim.). (2015). Gerontologinen hoitotyö. Helsinki: WSOY.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
https://www.ellibslibrary.com/diak/9789526350813 linkki Diakin Finnassa: https://diak.finna.fi/Record/diana.107362

Ravitsemussuositukset 2020 ikääntyneille https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086

THL Ikääntyneiden ruokasuositus (2020)

Lisämateriaali: Oppiportin kurssit: Kaatumisten ehkäisy

Teaching methods

Tavoitteena on, että opiskelija

• osaa analysoida ja arvioida ikääntyneiden elintoimintojen ja elimistön muutoksia
• osaa toimia eettisesti gerontologisen kliinisen hoitotyön asiantuntijan tehtävissä soveltaen
monitieteellistä tietoa ja hyviä käytäntöjä näyttöön perustuen
• osaa arvioida hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuutta ja laatua
• osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan asiakkaan/
potilaan lääkehoitoa

Ydinsisällöt

• akuuttien tilanteiden tunnistaminen ja hallinta
• pitkäaikaissairauksien hoito ja kuntoutus
• lääkehoito
• monitieteellinen ja näyttöön perustuva tieto
• eettisyys
• moniammatillinen toiminta
• hoitotyön ja palvelujen vaikuttavuus ja laatu

Opetusmenetelmät:

orientoiva luento/aloitusinfo
itsenäinen aineistoon perehtyminen
oppiportin kurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa 2021 (Haka-tunnuksilla)
interaktiivinen verkkokeskustelu
kehittämistehtävä työelämäyhteistyössä, opponointi ja seminaari

Employer connections

Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä
Aloitusinfossa on mahdollisia työelämävieraita

Exam schedules

Ei tenttiä

International connections

Mahdollista tehdä vaihdon aikana (kv-työelämäyhteistyötaho)

Completion alternatives

Artikkeli kehittämistehtävän tilalla (sovitaan vastuulehtorin kanssa)

Student workload

Verkkokeskustelu ja aineistoon perehtyminen 2 op
Kehittämistehtävä ja seminaari 3 op

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Further information

AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op osiona.

Go back to top of page