Skip to main content

HOA01MS21OUL Leadership and entrepreneurship (3cr)

Code: HOA0103A15S-3027

General information


Enrollment
01.03.2021 - 17.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.08.2021 - 08.10.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
EDUCATION
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
Teachers
Sini Hiltunen
Course
HOA0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization HOA01MS21OUL Leadership and entrepreneurship HOA0103A15S-3027. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuksien johtamisen merkityksen johtamisessa, hoidon ja palvelun laadun edistämisessä
- ymmärtää terveydenhuollon keskeisten organisaatiorakenteiden ja johtamiskäytänteiden kehittämisen merkityksen terveyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toiminnassa, hoidon ja laadun edistämisessä
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisesta ja työelämätaitojen kehittämisestä
- tunnistaa roolinsa asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää

Content

- asiakkuuksien johtaminen, terveyshyötymallit, palvelun ja hoidon laatu
- terveydenhuollon organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät, johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
- hoitotyön johtajan rooli ja tehtävä
- työelämätaidot lähijohtaminen ja työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen, kollegiaalisuus
- lähiesimiestyö, asiakkaiden hoidon koordinointi, työtehtävien proprisointi ja resursointi, hoitoisuusluokitus
- yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa

Materials

Suoritettava kirjallisuus:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro.
Surakka, T. & Rantamäki, T. (2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet Suomen Palkitsemiskeskus.
Peltola, L. (2015). Liikeideasta liikkeelle. (10. uud. p.) Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa

Oheiskirjallisuus:
Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (Seventh edition, international student edition.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P., Mattelmäki, U. & Koivuniemi, K. (2014). Terveydenhuollon kompassi: avain asiakkuuteen. 1. p. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastossa
Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Räsänen, M. & Nyfors, H. (2014). Hoitotyön johtamiskompetenssi ja sen vaikutukset lähijohtamiseen. Premissi : terveys- ja sosiaalialan johtamisen erikoisjulkaisu 9 (5), 52-59.

Teaching methods

1. Yksilötehtävä: opiskelija kuvaa ja jäsentää omia kokemuksiaan työssä ja elämässä (oma elämä, koulutus, työ) sekä pohtii itseään oman elämänsä johtajana.
Pituus max 3 sivua.
Tehtävässä tulee hyödyntää lähdettä: Surakka, T. & Rantamäki, T.( 2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet; Suomen Palkitsemiskeskus.
2. Avainluennoille osallistuminen
3. Tiimityö: opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat ryhmissä työelämälähtöisen kehittämishankkeen tai yritysidean. Opiskelijat saavat sparrausta opettajilta työhönsä.
4. Seminaari / messutapahtuma/yhteiskehittämisen paja

Employer connections

Opintojakso on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa (HOPS:n mukaisesti / vain erikseen sovitusti): Ennakkotehtävän suorittaminen ja oppimistehtävän toteuttaminen työelämäyhteistyössä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op ( 3x26,7 tuntia = 80 tuntia)

Assessment criteria, approved/failed

Arvioinnin lähtökohtana on AMK-tutkinnon yleiset arviointiperusteet.

Qualifications

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna

Go back to top of page