HOE03VK22DIAK Culturally sensitive expertise (2cr)
Code: HOE0302A20S-3001
General information
- Enrollment
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.02.2022 - 01.04.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
- Course
- HOE0302A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization HOE03VK22DIAK Culturally sensitive expertise HOE0302A20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä
Pienryhmätehtävä
Objective
Students
- know how to use and apply key theoretical approaches
- are familiar with and know how to apply evidence-based information in the promotion of the health and wellbeing of minorities and immigrants
- know how to act in a culturally sensitive manner and support equality in customer work and work communities
- know how to assess their actions as a specialist as they consider the diversity and multiculturality of customers/patients
- are familiar with the central legislation and obey it in their work
Content
- cultural sensitivity, diversity, multiculturality and key theoretical approaches
- evidence-based information in the promotion of the health and wellbeing of minorities and immigrants
- encountering religions and intercultural interaction in customer and nursing work and work communities
- reflection of the student’s expertise
- central legislation
Location and time
Verkkototeutus
Materials
Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY Pro, Helsinki.
Andrews, M. M. & Boyle, J. S. (toim.) 2016. Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P; Kero, K; Piha, J ; Räsänen, M; Apter, D., Ripatti-Toledo, T & Hippeläinen, M. 2020 Seksuaalilääketiede, sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.
Dinham, A. 2021. Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Giger, J N, Appel, S J., (toim.) 2017.Transcultural nursing : assessment and intervention. Mosby, Inc., USA. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A ; Weisse, W; Willaime, J-P. (toim) 2020. Religious diversity and interreligious dialogue.
Leininger, M. M. & McFarland M. R. 2006. Culture care diversity and universality : a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett cop.
Lyytinen, E. (toim.). 2019. Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisinstituutti, Turku.
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B. 2018. Leininger's transcultural nursing : concepts, theories, research, & practice. E-kirja
Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen – Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. 2021. Hyväri, S., Sahonen, P. Hovila, H. Diakonia ammattikorkeakoulu. E-julkaisu.
Papadopoulos, I. 2018. Culturally competent compassion : a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. 2013. Transcultural Health Care. A Culturally Competent Approach. F. A. Davis Company, Philadelphia.
Salo-Lee, Liisa: Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, Terhi (toim.) Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2010.
Salo-Lee, Liisa: Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, Tapio (toim.): Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA 2005.
Sarivaara, E., Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.) 2013: Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopisto.
Wellman. E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä
Teaching methods
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
International connections
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Student workload
1 op = 26,7 h
Qualifications
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Further information
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luento (5-6t)
2. Pienryhmätehtävä
3. Yksilötehtävä