Skip to main content

HOE03VS23HKI Culturally sensitive expertise (2cr)

Code: HOE0302A20S-3008

General information


Enrollment
01.03.2023 - 19.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.08.2023 - 15.09.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Susanna Kallakorpi
Sinikka Vuorinen
Groups
A50sh
A50sh
Course
HOE0302A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization HOE03VS23HKI Culturally sensitive expertise HOE0302A20S-3008. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Objective

Students
- know how to use and apply key theoretical approaches
- are familiar with and know how to apply evidence-based information in the promotion of the health and wellbeing of minorities and immigrants
- know how to act in a culturally sensitive manner and support equality in customer work and work communities
- know how to assess their actions as a specialist as they consider the diversity and multiculturality of customers/patients
- are familiar with the central legislation and obey it in their work

Content

- cultural sensitivity, diversity, multiculturality and key theoretical approaches
- evidence-based information in the promotion of the health and wellbeing of minorities and immigrants
- encountering religions and intercultural interaction in customer and nursing work and work communities
- reflection of the student’s expertise
- central legislation

Location and time

Verkkototeutus

Materials

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Teaching methods

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

International connections

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Qualifications

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Go back to top of page