Skip to main content

HOE03VS24HKI Culturally sensitive expertise (2cr)

Code: HOE0302A20S-3011

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2024 - 15.09.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Susanna Kallakorpi
Niina Patronen
Course
HOE0302A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization HOE03VS24HKI Culturally sensitive expertise HOE0302A20S-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Objective

Students
- know how to use and apply key theoretical approaches
- are familiar with and know how to apply evidence-based information in the promotion of the health and wellbeing of minorities and immigrants
- know how to act in a culturally sensitive manner and support equality in customer work and work communities
- know how to assess their actions as a specialist as they consider the diversity and multiculturality of customers/patients
- are familiar with the central legislation and obey it in their work

Content

- cultural sensitivity, diversity, multiculturality and key theoretical approaches
- evidence-based information in the promotion of the health and wellbeing of minorities and immigrants
- encountering religions and intercultural interaction in customer and nursing work and work communities
- reflection of the student’s expertise
- central legislation

Location and time

Verkkototeutus

Materials

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Teaching methods

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

International connections

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Qualifications

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Go back to top of page