Skip to main content

KEH01MS20OUL (SHD) R and D and innovation work I (3cr)

Code: KEH0103A15S-3044

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.08.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Heini Sajalin
Päivi Conlin
Course
KEH0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization KEH01MS20OUL (SHD) R and D and innovation work I KEH0103A15S-3044. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia

Execution methods

Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.

Pääsisällöt:
(i) orientaatio KEH-opintojaksoihin;
(ii) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä;
(iii) tilastoaineistot ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä;
(iv) tiedonhankinta kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä sekä tiedonhankinnan lomakkeen hyödyntäminen oppimistehtävässä ja opinnäytetyöprosessissa
(v) liittyminen opinnäytetyön ohjausryhmään
(vi) menetelmä-, kieli- ja informaatio-ohjaukseen osallistuminen erillisten pajojen muodossa

Mikäli opiskelijan opinnäytetyön aihe määrittyy tässä vaiheessa, päivittää hän opinnäytetyön suunnitelman (AMM2-oppimistehtävä) ja esittelee sen opinnäytetyön ohjausryhmässä.

Oppimistehtävässä opiskelija tai opiskelijaryhmä tarkastelee valitsemaansa ilmiötä tai aihepiiriä kahdella eri lähestymistavalla. Nämä ovat (i) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja (ii) tilastolliset aineistot. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa.

Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille, OSKE- tai Yhteisöpajoihin.

Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä. Opinnäytetyön ryhmäohjauksessa opinnäytetyölle nimetään ohjaaja. Opiskelija esittelee AMM1- ja AMM2-jaksoilla kehittämänsä opinnäytetyön suunnitelman opinnäytetyöryhmässä.

Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).

Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.

Accomplishment methods

Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Vaihtoehtoisesti opiskelija kuvaa vastaavan toiminnan ja sen raportoinnin AHOT-portfoliossa.

Content

- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto

Materials

Alavaikko, M. (2016). Opinnäytetyön suunnitelman ohje. Teoksessa Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A.-L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/c.php?g=389856&p=3928705
Johansson, K., Axelin, A., Stolt, M., & Ääri, R. (toim.) (2007). Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen.(Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. A Tutkimuksia ja raportteja 51). Turku: Turun yliopisto.
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede (25) 4, 291-301. Saatavilla Hospital Premium Collection, ProQuest
Simpura, J. & Melkas, J. (2013). Tilastot käyttöön! : opas tilastojen maailmaan. Helsinki: Gaudeamus.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä (2. korjattu painos). (Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja 73). Turku: Turun yliopisto.
Töttö, P. (2012). Paljonko on paljon? : luvuilla argumentoinnista empiirisessä tukimuksessa. Tampere: Vastapaino.

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-osaa soveltaa kirjalllisuuskatsausta ja valmiita tilastoaineistoja osana osallistavan ja tutkivan kehittämisen prosessiatarkoituksenmukaisella tavalla
-osallistuu Diakin OSKE-toiminnan kautta Diakin hanketoimintaan ja/tai työelämäkumppanuuksiin
-hallitsee suunnitelmallisen tiedonhankinnan ja osaa hyödyntää tiedonhankinnan lomaketta tiedonhaussa
Opintosuorituksen kuvaus:
Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.
Lähipäivän pääsisällöt: (i) orientaatio KEHI -opintojaksoihin; (ii) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä; (iii) tilastoaineistot ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä (iv) tiedonhankinta kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä sekä tiedonhankinnan lomakkeen hyödyntäminen kirjallisuuskatsauksessa (KEHI1 oppimistehtävä) ja opinnäytetyöprosesissa.
Mikäli opiskelijan opinnäytetyön aihe määrittyy tässä vaiheessa, päivittää hän opinnäytetyön suunnitelman (AMM2 oppimistehtävä) ja esittelee sen opinnäytetyön ohjausryhmässä.
Oppimistehtävässä opiskelija tai opiskelijaryhmä tarkastelee valitsemaansa ilmiötä tai aihepiiriä kahdella eri lähestymistavalla. Nämä ovat (i) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja (ii) tilastolliset aineistot. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa. Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille sekä OSKE-toimintaan.
Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä. Opinnäytetyön ryhmäohjauksessa opinnäytetyölle nimetään ohjaaja. Opiskelija esittelee AMM1 ja AMM2 jaksoilla kehittämänsä opinnäytetyön suunnitelman opinnäytetyöryhmässä (ks tarkemmin sähköinen oppimisalusta).
Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).
Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.

Employer connections

Oppimistehtävä ja opinnäytetyö toteutuu Diakin OSKE/Yhteisöpajassa ja/tai hankkeessa.

Completion alternatives

Opiskelija soveltaa kirjallisuuskatsausta ja valmiiden tilastoaineistojen käyttöä esim. OSKE- ja/tai Yhteisöpajassa ja raportoi KEH1 -vastuuopettajalle. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia etukäteen joko toimipaikan KEHI1 vastuuopettajan kanssa tai ko. opintojakson AHOToinnista vastaavan opettajan kanssa.

Qualifications

Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.

Go back to top of page