KEH01MS20OUL (SHD) R and D and innovation work I (3cr)
Code: KEH0103A15S-3044
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.08.2020 - 18.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Heini Sajalin
- Päivi Conlin
- Course
- KEH0103A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KEH01MS20OUL (SHD) R and D and innovation work I KEH0103A15S-3044. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia
Execution methods
Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.
Pääsisällöt:
(i) orientaatio KEH-opintojaksoihin;
(ii) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä;
(iii) tilastoaineistot ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä;
(iv) tiedonhankinta kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä sekä tiedonhankinnan lomakkeen hyödyntäminen oppimistehtävässä ja opinnäytetyöprosessissa
(v) liittyminen opinnäytetyön ohjausryhmään
(vi) menetelmä-, kieli- ja informaatio-ohjaukseen osallistuminen erillisten pajojen muodossa
Mikäli opiskelijan opinnäytetyön aihe määrittyy tässä vaiheessa, päivittää hän opinnäytetyön suunnitelman (AMM2-oppimistehtävä) ja esittelee sen opinnäytetyön ohjausryhmässä.
Oppimistehtävässä opiskelija tai opiskelijaryhmä tarkastelee valitsemaansa ilmiötä tai aihepiiriä kahdella eri lähestymistavalla. Nämä ovat (i) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja (ii) tilastolliset aineistot. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa.
Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille, OSKE- tai Yhteisöpajoihin.
Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä. Opinnäytetyön ryhmäohjauksessa opinnäytetyölle nimetään ohjaaja. Opiskelija esittelee AMM1- ja AMM2-jaksoilla kehittämänsä opinnäytetyön suunnitelman opinnäytetyöryhmässä.
Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).
Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.
Accomplishment methods
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Vaihtoehtoisesti opiskelija kuvaa vastaavan toiminnan ja sen raportoinnin AHOT-portfoliossa.
Content
- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto
Materials
Alavaikko, M. (2016). Opinnäytetyön suunnitelman ohje. Teoksessa Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A.-L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/c.php?g=389856&p=3928705
Johansson, K., Axelin, A., Stolt, M., & Ääri, R. (toim.) (2007). Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen.(Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. A Tutkimuksia ja raportteja 51). Turku: Turun yliopisto.
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede (25) 4, 291-301. Saatavilla Hospital Premium Collection, ProQuest
Simpura, J. & Melkas, J. (2013). Tilastot käyttöön! : opas tilastojen maailmaan. Helsinki: Gaudeamus.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä (2. korjattu painos). (Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja 73). Turku: Turun yliopisto.
Töttö, P. (2012). Paljonko on paljon? : luvuilla argumentoinnista empiirisessä tukimuksessa. Tampere: Vastapaino.
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-osaa soveltaa kirjalllisuuskatsausta ja valmiita tilastoaineistoja osana osallistavan ja tutkivan kehittämisen prosessiatarkoituksenmukaisella tavalla
-osallistuu Diakin OSKE-toiminnan kautta Diakin hanketoimintaan ja/tai työelämäkumppanuuksiin
-hallitsee suunnitelmallisen tiedonhankinnan ja osaa hyödyntää tiedonhankinnan lomaketta tiedonhaussa
Opintosuorituksen kuvaus:
Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.
Lähipäivän pääsisällöt: (i) orientaatio KEHI -opintojaksoihin; (ii) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä; (iii) tilastoaineistot ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä (iv) tiedonhankinta kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä sekä tiedonhankinnan lomakkeen hyödyntäminen kirjallisuuskatsauksessa (KEHI1 oppimistehtävä) ja opinnäytetyöprosesissa.
Mikäli opiskelijan opinnäytetyön aihe määrittyy tässä vaiheessa, päivittää hän opinnäytetyön suunnitelman (AMM2 oppimistehtävä) ja esittelee sen opinnäytetyön ohjausryhmässä.
Oppimistehtävässä opiskelija tai opiskelijaryhmä tarkastelee valitsemaansa ilmiötä tai aihepiiriä kahdella eri lähestymistavalla. Nämä ovat (i) kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja (ii) tilastolliset aineistot. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa. Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille sekä OSKE-toimintaan.
Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä. Opinnäytetyön ryhmäohjauksessa opinnäytetyölle nimetään ohjaaja. Opiskelija esittelee AMM1 ja AMM2 jaksoilla kehittämänsä opinnäytetyön suunnitelman opinnäytetyöryhmässä (ks tarkemmin sähköinen oppimisalusta).
Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).
Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.
Employer connections
Oppimistehtävä ja opinnäytetyö toteutuu Diakin OSKE/Yhteisöpajassa ja/tai hankkeessa.
Completion alternatives
Opiskelija soveltaa kirjallisuuskatsausta ja valmiiden tilastoaineistojen käyttöä esim. OSKE- ja/tai Yhteisöpajassa ja raportoi KEH1 -vastuuopettajalle. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia etukäteen joko toimipaikan KEHI1 vastuuopettajan kanssa tai ko. opintojakson AHOToinnista vastaavan opettajan kanssa.
Qualifications
Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.