Skip to main content

KLT02VS24DIAK Religious literacy, religious dialogue (3cr)

Code: KLT0203A15S-3009

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.09.2024 - 01.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
BA in Health Care, Public Health Care

Unfortunately, no reservations were found for the realization KLT02VS24DIAK Religious literacy, religious dialogue KLT0203A15S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan itsenäistä työskentelyä edellyttävinä verkko-opintoina, mistä syystä se sopii hyvin suoritettavaksi esimerkiksi harjoittelun, muiden opintojen tai työn rinnalla. Opintojaksoon kuuluu myös kaksi vapaaehtoista ohjauskertaa Zoomissa.

Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella.

Objective

Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
- ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
- osaa uskontodialogin periaatteet
- osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikentaustaiset ihmiset
- tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erontekojen tuottamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)

Content

- uskontodialogi ja dialogiset taidot ristiriitatilanteissa
- kulttuuri- ja uskontosensitiivinen työote sosiaali-, terveys-, opetus-, kasvatus- ja kirkon alalla

Materials

Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3 op)

d) valitse vähintään yksi seuraavista tutkimuksista:

Dinham, A. & Jones, S. (2010) Religious Literacy Leadership in Higher Education.

TAI

Hellqvist, E. & Komulainen J. (toim.) (2020) Henkisyyttä ja mielenrauhaa. Aasian uskonnollisuus länsimaissa. Gaudeamus

TAI

Kähkönen, E. (2019) Islamtaustaista ääriajattelua kohtaamassa. Dialogi ja uskonnollinen motivaatio. Diak Tutkimus 3. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

TAI

Sakaranaho, T & Aarrevaara, T. & Konttori J. (2020) The Challenges of Religious Literacy. The Case of Finland. Springer.



e) valitse kaksi seuraavista artikkeleista:

Ikonen, T. (2019) Rohkean kohtaamisen taito. Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu Dialogi.

Malkavaara, M. (2020) Uskontolukutaito ja uskonnon rooli globalisoituvassa maailmassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu Dialogi.

Malkavaara, M. (2021) Uskontolukutaito monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu Dialogi.

Malkavaara, M. (2021) Uskontolukutaito ja sen merkitys monikulttuurisessa työssä. Teoksessa Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen - Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diak Työelämä 22.

f) uskontolukutaidon ja uskontodialogin toimijoihin tutustuminen (valitse vähintään kolme)

Dialogikasvatus
Erätauko-säätiö
Cultures & Ethics/Kulttuurit ja etiikka - tavoitteena ymmärtää uskontoja, kulttuureita ja oikeudenmukaista kehitystä
Religion, Conflict and Dialogue -tutkimuskeskus, Helsingin yliopisto
KuKaS-hanke (Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä), Helsingin yliopisto
Suomen evankelis-luterilainen kirkko/ Uskontodialogi
Uskontolukutaito moniarvoisessa yhteiskunnassa -hanke, Helsingin yliopisto
USKOT-foorumi

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, mistä syystä se sopii hyvin suoritettavaksi esimerkiksi harjoittelun, muiden opintojen tai työn rinnalla. Opintojaksoon kuuluu myös kaksi vapaaehtoista ohjauskertaa Zoomissa.

Opintojakso koostuu kahdesta toisiinsa kietoutuvasta osasta: Kulttuurit ja uskonnot (2 op) ja Uskontolukutaito ja uskontodialogi (3 op). Osat muodostavat yhden kokonaisuuden, mutta niiden opiskelumateriaalit ja oppimistehtävät on esitelty myös erikseen. Näin opiskelijan on mahdollista suorittaa vain toinen kokonaisuuden kahdesta osasta.

Further information

Tavoitteet:

Opiskelija
ymmärtää kulttuurin ja uskonnon toisiinsa kietoutuneen luonteen ja niiden vaikutukset ihmisten arkeen
ymmärtää kulttuurien ja uskontojen välisiä sekä kulttuurien ja uskontojen sisäisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
osaa työskennellä monikulttuurisessa ja -uskontoisessa ympäristöissä
osaa uskontodialogin periaatteet
osaa tukea ja rakentaa vahvaa ja yhtenäistä monikulttuurista ja -uskontoista yhteiskuntaa, joka huomioi kaikista erilaisista taustoista tulevat ihmiset
tunnistaa vihapuheen ja osaa etsiä ratkaisuja kulttuuritaustaan ja/tai uskontoon liittyvien erottelujen aiheuttamiin ristiriitatilanteisiin (arki, työtilanteet, sosiaalinen media)

Go back to top of page