KNA01PK23HKI The theology of youth work and education at church (4cr)
Code: KNA0104A20S-3004
General information
- Enrollment
- 19.09.2022 - 09.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.02.2023 - 19.05.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Youth Work
Unfortunately, no reservations were found for the realization KNA01PK23HKI The theology of youth work and education at church KNA0104A20S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän Teesit -oppimistehtävän ja LAVA -oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit -seminaariin.
Objective
Students
• analyse the theological and pedagogical basis of youth work and create their own theology of youth work
• analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
• are familiar with the objectives, organisation and methods of education activities at church
• are familiar with the operating environments of societal youth work and know how to act as an expert of youth work and Christian education in multidisciplinary networks
• identify factors in the society and church that impact the wellbeing of children, young people and families and want to affect them to realise social justice
• identify ethical questions related to working with children and young people and know how to act in an ethically responsible manner
Content
• theology and pedagogy of youth work at church
• educational activities of the church and Christian organisations
• the expertise of a coordinator for youth work and related competence needs in parishes and multidisciplinary networks
• development documents for educational activities at church as well as other modern policies and related operating principles
• operating environments of societal youth work and the Youth Act
Location and time
7.12.2022 TH
Materials
Suoritettava oppimateriaali
• Kauppila, H. (toim.) (2021). Kasvu vapauteen - Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
• Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
• Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistinen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.
• Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet
• Lapsivaikutusten arviointi kirkossa, LAVA -materiaali
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
• Nuorten vaikuttamistoiminta
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat
Oheismateriaali
Häkkinen, T. (2016). Kun Paulo Freire ja Fredrik Modèus tulevat nuorteniltaan. Teoksessa R. Gothóni, M, Malkavaara, & M. Valtonen (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, puheenvuoroja 3. s. 137-150.
Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus.
Malm, K. (2021). "Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi"? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
Paananen, E., Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
Teaching methods
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA -oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.
Employer connections
HAR2 -seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä erikseen sovittaessa yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Exam schedules
Sovitaan toteutuskohtaisesti
International connections
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Completion alternatives
Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai opinnollistamalla.
Erityisistä syistä koko opintojaksoa koskevasta valinnaisesta suoritustavasta tulee sopia jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa nuorisotyönohjaajan työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan työtehtävissä seurakunnassa.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h