KNA01MS24HKI The theology of youth work and education at church (4cr)
Code: KNA0104A20S-3006
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.09.2024 - 15.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Youth Work
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 09.09.2024 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
KNA01-02/ Orientaatio |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Mon 09.09.2024 time 10:15 - 15:45 (5 h 30 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Tue 10.09.2024 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-524
atk-luokka 524
|
Mon 23.09.2024 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Tue 24.09.2024 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
KNA01-02/ Harjoittelun ennakkoinfo |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Thu 31.10.2024 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
KNA01/ Luento |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Thu 21.11.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
KNA01/ Seminaari |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Fri 13.12.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
KNA01/ Seminaari: teesitehtävä |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.
Objective
Students
• analyse the theological and pedagogical basis of youth work and create their own theology of youth work
• analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
• are familiar with the objectives, organisation and methods of education activities at church
• are familiar with the operating environments of societal youth work and know how to act as an expert of youth work and Christian education in multidisciplinary networks
• identify factors in the society and church that impact the wellbeing of children, young people and families and want to affect them to realise social justice
• identify ethical questions related to working with children and young people and know how to act in an ethically responsible manner
Content
• theology and pedagogy of youth work at church
• educational activities of the church and Christian organisations
• the expertise of a coordinator for youth work and related competence needs in parishes and multidisciplinary networks
• development documents for educational activities at church as well as other modern policies and related operating principles
• operating environments of societal youth work and the Youth Act
Materials
Suoritettava oppimateriaali
- Kauppila, H. (toim.) (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet.
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin. Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J. & Ojell, R. (toim.) (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 128. Kirkko ja toiminta.
- Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
- Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. (2019). Suomen ev.-lut. kirkko.
- Porkka, J. & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 141. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.
Oheismateriaali
- Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus
- Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
- Paananen, E. Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
- Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.
Teaching methods
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.
Employer connections
HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.
International connections
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä. Mikäli opiskelija on poissa yli puolelta pakollista luennoista ja seminaareista, opiskelijan on neuvoteltava opettajien kanssa siirtymisestä seuraavalle toteutukselle tai koko kurssin suorittamiseen itsenäiseen suorittamiseen oppimistehtävillä.
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h