KNA02MS24HKI Operating methods and unique questions in church youth work (6cr)
Code: KNA0206A20S-3006
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.09.2024 - 15.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Youth Work
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 52 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 09.09.2024 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
KNA01-02/ Orientaatio |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Tue 24.09.2024 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Tue 24.09.2024 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
KNA01-02/ Harjoittelun ennakkoinfo |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Wed 25.09.2024 time 14:15 - 16:15 (2 h 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-222
luokka 222
|
Thu 26.09.2024 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
Wed 30.10.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
KNA02/ Rippikouluseminaari |
HKI-428
Luokka 428
|
Fri 01.11.2024 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-424
Hoitotyönluokka 424
HKI-425 Lääkehoidon luokka 425 |
Tue 19.11.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
Wed 20.11.2024 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-425
Lääkehoidon luokka 425
|
Thu 21.11.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
Fri 22.11.2024 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
KNA02/ Luento |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Tue 10.12.2024 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
KNA02/ Kokoava työskentely ja luento |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Wed 11.12.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
KNA02/ Menetelmätehtävä-seminaari |
HKI-125
Kalasataman kappeli
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikouluun ja menetelmiin liittyvät ryhmätyöt. Jumalanpalvelus ja hartauselämään liittyvä oppimistehtävä tehdään itsenäisesti. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuu näiden kolmen oppimistehtävän seminaarit / kokoavat työskentelyt.
Objective
Students
• know how to plan, execute and develop youth work together with young people, their families and other employees
• know how to support and strengthen the inclusion and agency of children, young people and their families in the parish
• know how to apply methods that support community, inclusion and resources when working with children, young people and their families
• know how to plan, execute and develop confirmation classes and other forms of church youth work together with parishioners and employees
• know how to utilise digital communication as a tool in youth work and Christian education
• understand the unique questions related to working with children and young people and know how to collaborate with other professionals
• know the basis of outreach youth work and youth service coordination
• know how to develop church service and devotional life together with families and employees
Content
• confirmation classes and camp counsellors
• early childhood education and other forms of youth work at church
• methods of group activities, group safety, camping and hiking
• digital youth work
• collaboration in multidisciplinary networks
• spirituality and spiritual guidance of children and young people
• crisis work and the unique questions related to pastoral care with children and young people
• development of church services and devotional life from the viewpoint of youth work
Materials
Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä
- Jattu, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43). Kirkkohallitus.
- Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
- Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017: Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus.
- Turvallinen seurakunta -sivusto. Suomen ev.lut. kirkko.
Suoritettava kirjallisuus: menetelmätehtävä
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2021). Lapsen ja nuoren uskonnollinen kehitys ja sen tukeminen. Teoksessa H. Kauppila (toim.) Kasvu vapauteen. Nuorten rinnalla seurakunnassa. s. 118–139. Kirjapaja.
Lisäksi vähintään yksi seuraavista:
- Arnkil, T. E. A. (2019). Co-generating Dialogical Spaces: Challenges for Open and Anticipation Dialogues and Dialogical Practices in General. International Journal of Collaborative-Dialogic Practices, 9(1), 2019:37-50.
- Huhtinen-Hildén, L., & Karjalainen, A. L. (2019). Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Teoksessa A. L. Karjalainen, K. Heimonen, L, Huhtinen-Hildén, S. Iivanainen, & S. Öystilä. Luovan toiminnan työtavat: Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju: Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen. Aktuaali koulutuspalvelu. s. 44-68.
Oheismateriaali:
ks. tarkemmat tiedot KNA02-Diaklesta
Teaching methods
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä menetelmätehtävä seminaareineen ja jumalanpalvelukseen sekä hartauselämään liittyvä oppimistehtävä.
HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa.
Employer connections
HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.
Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö
International connections
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Completion alternatives
Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia pääsääntöisesti vain niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä. Mikäli opiskelija on poissa yli puolelta pakollista luennoista ja seminaareista, opiskelijan on neuvoteltava opettajien kanssa siirtymisestä seuraavalle toteutukselle tai koko kurssin suorittamiseen osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin.
Student workload
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h