Care relationship, diverse and multicultural customers-VERKKOTESTI LH- TAUSTAISILLE, vaihtoehtoinen suoritustapa (3cr)
Code: KOH0103A20S-3027
General information
- Enrollment
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.01.2022 - 30.01.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Piia Kekäläinen
- Course
- KOH0103A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Care relationship, diverse and multicultural customers-VERKKOTESTI LH- TAUSTAISILLE, vaihtoehtoinen suoritustapa KOH0103A20S-3027. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen.
Objective
Students
- know how to explain the basis of a good care relationship and the characteristics of a patient-nurse relationship from the viewpoint of nursing
- understand the significance of nursing principles and brotherly love in care relationships
- understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and the care relationship
- dentify their personal attitudes and prejudices in customer relationships and develop their own culturally sensitive working method
- know how to work in a multidisciplinary manner and utilise the competence of various experts in customer relationships
Content
- nursing science-based information in a care relationship
- values, principles and caring in nursing
- customers’ diversity, multiculturality, life history and experiences in a care relationship
- personal self-knowledge and cultural sensitivity
- multidisciplinary working
Materials
Rautava-Nurmi, Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja & Vuorinen Sinikka 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanomapro oy. Soveltuvin osin.
Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014
Gothóni, Raili 2012. Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Helsinki: Kirjapaja, s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, Tuula & Torniainen, Marika 2018. Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla, PS-kustannus.
Kankare, Harri; Hautala-Jylhä, Pirjo-Liisa & Munnukka, Terttu (toim.) 2004. Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 9-30.
THL:n verkkokurssi Monikulttuurisuus asiakastyössä https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus
Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy
Teaching methods
YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus
TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/
Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Student workload
Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.
Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.
Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.
1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso voidaan ahotoida Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti.
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Aikaisempi osaaminen osoitetaan Vaihtoehtoisen suoritustavan testillä. Mikäli saat testistä hyväksytyn, sinun ei tarvitse osallistua opintojakson toteutukselle.