KVAVK23HKI Expertise in early childhood education in the church (5cr)
Code: KVA0005A20S-3003
General information
- Enrollment
- 19.09.2022 - 09.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.02.2023 - 17.03.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Tiina Häkkinen
- Ilona Kontinen
- Course
- KVA0005A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KVAVK23HKI Expertise in early childhood education in the church KVA0005A20S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Viikko 1 Kirkon varhaiskasvatus
Viikko 2 Katsomuskasvatus
Viikot 3-4 Pedagogiset menetelmät
Viikko 5 Pedagoginen kehittäminen ja johtaminen
Objective
Students
• know how to analyse the theological basis of their work and the principle of pedagogical leadership and create their own theology of early childhood education
• analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
• are familiar with the methods of pedagogy of religion and know how to apply and develop them in child work
• know how to plan, execute and develop new work methods for early childhood education within the church together with other employees
• are familiar with the unique characteristics of early childhood education operating environments and know how to carry out multidisciplinary collaboration
• know how to support inclusion and agency of children and their families in the parish
• know how to develop church service and devotional life together with families and employees
Content
• theology of early childhood education, worldview education and pedagogical leadership
• methods of pedagogy of religion
• work methods and development of early childhood education within the church
• expertise of a coordinator for early childhood education and care, task description and related competence needs
• local, regional and national early childhood education networks
• children’s spirituality and supporting spiritual growth at church
Location and time
päivitetty 30.11.2022 TH ja IK
Materials
Suoritettava oppimateriaali:
Poulter, S., Ubani, M., Laine, M., & Kallioniemi, A. (toim.) (2021) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten Keskus.
Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus, s. 7-176.
LAVA-materiaali (https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/lava)
Lisämateriaali:
Haapasalo, T., Petäjä, H., Vuorelma-Glad, P., Sandén, M., Pulkkinen, H., & Tahvanainen, I. (toim.) (2017). Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
Hytti, Laura & Lamminmäki-Vartia, Silja & Poulter, Salla (toim.) (2021) Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen. https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024806_7
Yli-Koski-Mustonen, S. (2019) Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Helsinki: Lasten Keskus.
Kokkonen, J., (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
Menetelmiin liittyvä muu aineisto
Teaching methods
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää luento-opetusta, lukupiirityöskentelyn, menetelmätyökalupakin kokoaminen, menetelmäseminaarin ja kirkon varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstastyöskentelyn.
Employer connections
Opintojaksolla voidaan tehdä yhteistyötä Suomen ev.lut. kirkon seurakuntien kanssa.
Completion alternatives
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa ensisijaisesti opinnollistamista, josta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Opiskelija voi hakea opintojaksosta ahotia aikaisemmin hankitun kirkon varhaiskasvatuksen työkokemuksen ja alaan liittyvän aikaisemman koulutuksen perusteella. Ahot-päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista ja sen osoittamista.
Student workload
Opintojakso toteutuu viisi viikkoa kestävänä etenevänä prosessina. Opiskelijan tulee sitoutua opintojakson etenemisaikatauluun. 1 op tarkoittaa 27 tunnin opiskelijan työpanosta.
Further information
Opintojakso etenee viiden viikon oppimisprosessina, joka koostuu viikoittain vaihtuvista teemoista ja oppimistehtävistä.