LAS4ES22HKI Kriisi- ja traumatyö lastensuojelutyössä (5cr)
Code: LAS4005E19S-3002
General information
- Enrollment
- 02.07.2022 - 31.07.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.07.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Specialisation Education in Child Welfare Work
- Course
- LAS4005E19S
Unfortunately, no reservations were found for the realization LAS4ES22HKI Kriisi- ja traumatyö lastensuojelutyössä LAS4005E19S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
- Osallistuja vahvistaa osaamistaan haavoittavia elämänkokemuksia kohdanneen ja vaikeassa elämäntilanteessa olevan lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheen kanssa tehtävässä työssä tutustuen kriisi- ja traumatyön menetelmiin ja käytäntöihin.
- Osallistuja osaa luoda vuorovaikutussuhteen kriisissä olevan ja/tai traumatisoituneen lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheen kanssa (esim. väkivalta, kaltoinkohtelu, kiusaaminen).
- Osallistuja käyttää erilaisia toiminnallisia ja taidelähtöisiä menetelmiä lapsen ja nuoren kuulemisessa ja psykososiaalisessa tukemisessa.
- Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelutyön etiikasta.
-> Osallistuja osaa muodostaa monialaisia ja moniammattilisia yhteistyöverkostoja kriisin kohdanneen ja/tai traumatisoituneen asiakkaan tueksi.
-> Osallistuja syventää tutkivaa ja reflektoivaa työtapaansa opintojakson osatehtävissä.
Content
- Opintojaksolla perehdytään kriisi- ja traumatyön käsitteistöön, kriisin ja trauman yksilöllisiin oireisiin ja vaikutuksiin, kriisi- ja traumatyön voimavaraistaviin menetelmiin ja käytäntöihin suojaavien tekijöiden, kuten resilienssin vahvistamiseksi.
* Lasten ja nuorten kehitysvaiheisiin liittyvät suojaavat tekijät ja riskitekijät, ja elämän muutostilanteisiin ja menetyksiin liittyvät kehitykselliset, akuutit ja traumaattiset kriisit ja komplisoitunut suruprosessi (huomioiden mm. kiintymyssuhdehäiriöt, ylisukupolvisuus, kaltoinkohtelu, kiusaaminen, maahanmuutto)
- Opintojaksolla perehdytään lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheiden tai läheisten kriisi- ja traumatyöhön monialaisissa ja -ammatillisissa palveluissa ja verkostoissa tuen ja vakauttamisen tarpeet huomioiden.
- Opintojaksolla analysoidaan kriisi- ja traumatyön eettisiä kysymyksiä toimittaessa haastavissa ja muuttuvissa lastensuojelun työtilanteissa.
* Kriisi- ja traumatyön teoreettiset lähestymistavat työmuotojen, -menetelmien
ja -käytäntöjen taustalla
* Kriisi- ja traumahäiriöiden tunnistaminen ja oikea aikaisen lyhyen/pitkäkestoisen tuen muodot huomioiden perhe- ja läheissuhteet
* Kriisi- ja traumatyön asiakas- ja kumppanuuslähtöiset palvelut (myös sähköiset palvelut) ja verkostot, lainsäädäntö, eettiset periaatteet, suositukset, ohjeet ja toimintamallit
- Opintojaksolla perehdytään työntekijän näkökulmasta työhyvinvoinnin ja myötätuntouupumuksen sekä sijaistraumatisoitumisen kysymyksiin ja näiden tilanteiden tunnistamiseen ja työstämiseen.
* Henkisen kuormittumisen, myötätuntostressin ja -uupumisen ja sijaistraumatisoitumisen tunnistaminen ja ehkäisy
* Työntekijän ja työyhteisön kriisi- ja traumatyön valmiuksien ja voimavarojen tunnistaminen ja kehittäminen (kollegiaalisuus, yhteisöllisyys ja työnohjaus)
-> Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
-> Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.