Skip to main content

LAS4ES22HKI Kriisi- ja traumatyö lastensuojelutyössä (5cr)

Code: LAS4005E19S-3002

General information


Enrollment
02.07.2022 - 31.07.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Specialisation Education in Child Welfare Work

Unfortunately, no reservations were found for the realization LAS4ES22HKI Kriisi- ja traumatyö lastensuojelutyössä LAS4005E19S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

- Osallistuja vahvistaa osaamistaan haavoittavia elämänkokemuksia kohdanneen ja vaikeassa elämäntilanteessa olevan lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheen kanssa tehtävässä työssä tutustuen kriisi- ja traumatyön menetelmiin ja käytäntöihin.
- Osallistuja osaa luoda vuorovaikutussuhteen kriisissä olevan ja/tai traumatisoituneen lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheen kanssa (esim. väkivalta, kaltoinkohtelu, kiusaaminen).
- Osallistuja käyttää erilaisia toiminnallisia ja taidelähtöisiä menetelmiä lapsen ja nuoren kuulemisessa ja psykososiaalisessa tukemisessa.
- Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelutyön etiikasta.

-> Osallistuja osaa muodostaa monialaisia ja moniammattilisia yhteistyöverkostoja kriisin kohdanneen ja/tai traumatisoituneen asiakkaan tueksi.
-> Osallistuja syventää tutkivaa ja reflektoivaa työtapaansa opintojakson osatehtävissä.

Content

- Opintojaksolla perehdytään kriisi- ja traumatyön käsitteistöön, kriisin ja trauman yksilöllisiin oireisiin ja vaikutuksiin, kriisi- ja traumatyön voimavaraistaviin menetelmiin ja käytäntöihin suojaavien tekijöiden, kuten resilienssin vahvistamiseksi.
* Lasten ja nuorten kehitysvaiheisiin liittyvät suojaavat tekijät ja riskitekijät, ja elämän muutostilanteisiin ja menetyksiin liittyvät kehitykselliset, akuutit ja traumaattiset kriisit ja komplisoitunut suruprosessi (huomioiden mm. kiintymyssuhdehäiriöt, ylisukupolvisuus, kaltoinkohtelu, kiusaaminen, maahanmuutto)

- Opintojaksolla perehdytään lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheiden tai läheisten kriisi- ja traumatyöhön monialaisissa ja -ammatillisissa palveluissa ja verkostoissa tuen ja vakauttamisen tarpeet huomioiden.

- Opintojaksolla analysoidaan kriisi- ja traumatyön eettisiä kysymyksiä toimittaessa haastavissa ja muuttuvissa lastensuojelun työtilanteissa.
* Kriisi- ja traumatyön teoreettiset lähestymistavat työmuotojen, -menetelmien
ja -käytäntöjen taustalla
* Kriisi- ja traumahäiriöiden tunnistaminen ja oikea aikaisen lyhyen/pitkäkestoisen tuen muodot huomioiden perhe- ja läheissuhteet
* Kriisi- ja traumatyön asiakas- ja kumppanuuslähtöiset palvelut (myös sähköiset palvelut) ja verkostot, lainsäädäntö, eettiset periaatteet, suositukset, ohjeet ja toimintamallit

- Opintojaksolla perehdytään työntekijän näkökulmasta työhyvinvoinnin ja myötätuntouupumuksen sekä sijaistraumatisoitumisen kysymyksiin ja näiden tilanteiden tunnistamiseen ja työstämiseen.
* Henkisen kuormittumisen, myötätuntostressin ja -uupumisen ja sijaistraumatisoitumisen tunnistaminen ja ehkäisy
* Työntekijän ja työyhteisön kriisi- ja traumatyön valmiuksien ja voimavarojen tunnistaminen ja kehittäminen (kollegiaalisuus, yhteisöllisyys ja työnohjaus)

-> Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
-> Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Go back to top of page