MPH01MS21OUL Evidence-based clinical nursing and simulation in mental health and substance abuse work (4cr)
Code: MPH0104A20S-3001
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.08.2021 - 29.10.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 3 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- pienryhmä 3
- Course
- MPH0104A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization MPH01MS21OUL Evidence-based clinical nursing and simulation in mental health and substance abuse work MPH0104A20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opiskelijoiden vaiheistettu näyttöön perustuva prosessioppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti. Lopuksi opiskelija suorittaa tietotestin ja toteuttaa videon, jossa hän reflektoi omaa ammatillista kasvuaan.
Objective
Students
- understand the basics of the medical treatment of the most common mental health disorders and psychiatric diseases and know how to apply the information in nursing
- know how to utilise the experimental knowledge of the patient and their immediate circle in guidance and the immediate network in supporting daily coping
- know how to encounter and maintain treatment-based interaction in a resource-based manner that promotes the mental health of a customer/patient with mental health and substance abuse problems and prevents disruptions
- know how to use methods that support and promote resources and justify their actions with evidence-based knowledge and treatment recommendations
- know how to implement service coordination and understand the impact and cost-effectiveness of basic services
- know how to apply current social services and healthcare programmes
- know how to act to promote customer, patient and occupational safety
Content
- medical treatment of mental health and substance abuse problems and psychiatric diseases
- support of daily coping and evidence-based nursing
- treatment-based interaction and recovery orientation
- creative, functional and psychophysical methods
- service coordination, guidance and teaching competence
- personal self-knowledge
- current measure programmes
- interaction, teamwork and community competence
Location and time
Neljännellä lukukaudella lähiopetuksena kampuksella ja verkko-opetuksessa Diaklessa.
Materials
Oppimateriaali (soveltuvin osin)
Marjaliisa Havio, Maria Inkinen & Airi Partanen. (toim.) 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Tammi
Kiviniemi Liisa ym. 2014. Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita. Helsinki
Kuhanen Karita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja & Schubert Carla. 2017. Mielenterveyshoitotyö
Vuorilehto Maria, Larri Tuulevi, Kurki Marjo & Hätönen Heli. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.
Psykologinen työ akuuteissa kriiseissä -linkki. Lue vain teema: näyttöön perustuvat menetelmät
Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.
Teaching methods
Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen
Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen
Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.
Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin ja suorittamalla tietotestin
-seminaarisimulaatiot, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio
Employer connections
Opintojakson tavoitteet voivat osittain toteutua myös hankkeissa ja työelämäyhteistyössä (esim. asiantuntijoiden hyödyntäminen työelämässä, produktiot, toiminnalliset tehtävät, osastotunnin pitäminen, klinikkaopetus).
Simulaatiot voidaan toteuttaa työelämässä.
Exam schedules
Tietotesti opintojen loppuvaiheessa Diaklessa. Jokainen opiskelija osallistuu 1. kertaan. Ne, jotka eivät läpäise 1. tenttiä, osallistuvat ensimmäiseen uusintakertaan, ja niille, jotka eivät läpäise tätä, on vielä yksi tenttimahdollisuus.
Student workload
1 op = 26,7h
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Taitopajat ja simulaatiot toteutuvat pienryhmissä (100% läsnäolo)
Mielenterveys-, päihde- ja kriisityön menetelmät, simulaatiot 2 op (vastaa EU 2013/55/EU Mental health and psychiatric illness)