Skip to main content

MUU01PS24HKI-SOSKIR Finnish society, social security and service system (5cr)

Code: MUU0105A20S-3036

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.10.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Tiina Lintunen
Sanna-Maija Kohonen
Course
MUU0105A20S

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 35 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 31.10.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
MUU01/ Orientaatio
HKI-328 Luokka 328
Wed 06.11.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
MUU01/ Luento 1
Zoom
Thu 07.11.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
MUU01/ Luento 2 - PERUTTU
Tue 12.11.2024 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
MUU01/ Luento 3
HKI-331 Luokka 331
Wed 20.11.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
MUU01/ Luento 4
HKI-328 Luokka 328
Mon 25.11.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Luento
HKI-328 Luokka 328
Mon 02.12.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
MUU01/ Paritentti
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Mon 09.12.2024 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
MUU01/ Seminaari, A-ryhmä
HKI-328 Luokka 328
Tue 10.12.2024 time 08:30 - 15:30
(7 h 0 min)
MUU01/ Seminaari, B-ryhmä
HKI-331 Luokka 331
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• know how to analyse the sections of welfare
• know how to analyse the state of Finnish welfare and differences in welfare
• are familiar with changes in the Finnish society, welfare state and way of life
• know how to analyse the basis of social policies and which fields social work is carried out in
• are familiar with the basics of social legislation
• are familiar with income security and social insurance
• know how to analyse the service system that promotes welfare and social safety
• are familiar with key changes in social and health services as well as service development programmes and projects
• know how to analyse the customer’s/patient’s position and rights in the social services and healthcare service system.

Content

• sections of welfare
• differences in welfare
• development of the Finnish society and welfare state and changes in the way of life
• basis of social policies
• basics of social legislation
• income security and social insurance
• a service system that promotes welfare and social safety
• changes, development programmes and projects and renewal challenges in social and healthcare services
• the customer’s/patient’s position and rights in the social and healthcare service system

Materials

Tentitään: Karvonen S., Kestilä, L. ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 1-192.
https://www.julkari.fi/handle/10024/145692

Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä:
1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut
2. Kelan verkkosivut, www.kela.fi

Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.

Teaching methods

Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille.
Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö.
Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat.

Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelijat perehtyvät luentojen, mahdollisen ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla:
- hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin
- yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin
- sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen
Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskustelutehtävään.

Verkkotentissä painopisteinä ovat:
- suomalaisen hyvinvoinnin tila
- hyvinvointierot
- hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet

Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla.

Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja.

Toteutus voi olla päivä-, verkko- tai monimuotototeutus

Employer connections

Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.

Exam schedules

Kirjatentti voidaan uusia opiskelijan valitsemana uusintatenttipäivänä

Completion alternatives

-

Student workload

Alkuinfo (4 h), luennot yhteiskunnan ja elämäntavan muutoksista (2 x 4 h), luennot palvelujärjestelmästä (2 x 4h), seminaari (6-8 h), tentti (3 -4 h). Opiskelijan on lisäksi varattava aikaa tiimityöskentelyyn ja tiimien ohjaukseen (n. 2 h) sekä keskustelutehtävään osallistumiseen.

Further information

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT toteutetaan Diakin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Go back to top of page