MUU01PS24HKI-SOS Finnish society, social security and service system (5cr)
Code: MUU0105A20S-3039
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.10.2024 - 01.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Vilhelmiina Vuori
- Course
- MUU0105A20S
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 34 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 31.10.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
MUU01/ Orientaatio |
HKI-222
luokka 222
|
Mon 04.11.2024 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MUU01/ Luento 1 - PERUTTU!! |
Zoom
|
Mon 04.11.2024 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
MUU01/ Luento 2 |
Zoom
|
Tue 05.11.2024 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
MUU01/ Luento 3 |
HKI-222
luokka 222
|
Tue 12.11.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
MUU01/ Luento 4 |
HKI-327
Luokka 327
|
Fri 22.11.2024 time 13:00 - 15:45 (2 h 45 min) |
Luento Muu01 |
HKI-327
Luokka 327
|
Thu 28.11.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
MUU01/ Paritentti |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
Tue 03.12.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
MUU01/ Seminaari, A-ryhmä |
HKI-222
luokka 222
|
Wed 04.12.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
MUU01/ Seminaari, B-ryhmä |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
|
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• know how to analyse the sections of welfare
• know how to analyse the state of Finnish welfare and differences in welfare
• are familiar with changes in the Finnish society, welfare state and way of life
• know how to analyse the basis of social policies and which fields social work is carried out in
• are familiar with the basics of social legislation
• are familiar with income security and social insurance
• know how to analyse the service system that promotes welfare and social safety
• are familiar with key changes in social and health services as well as service development programmes and projects
• know how to analyse the customer’s/patient’s position and rights in the social services and healthcare service system.
Content
• sections of welfare
• differences in welfare
• development of the Finnish society and welfare state and changes in the way of life
• basis of social policies
• basics of social legislation
• income security and social insurance
• a service system that promotes welfare and social safety
• changes, development programmes and projects and renewal challenges in social and healthcare services
• the customer’s/patient’s position and rights in the social and healthcare service system
Materials
Tentitään: Karvonen S., Kestilä, L. ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 1-192.
https://www.julkari.fi/handle/10024/145692
Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä:
1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut
2. Kelan verkkosivut, www.kela.fi
Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.
Teaching methods
Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille.
Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö.
Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat.
Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelijat perehtyvät luentojen, mahdollisen ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla:
- hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin
- yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin
- sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen
Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskustelutehtävään.
Verkkotentissä painopisteinä ovat:
- suomalaisen hyvinvoinnin tila
- hyvinvointierot
- hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet
Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla.
Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja.
Toteutus voi olla päivä-, verkko- tai monimuotototeutus
Employer connections
Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.
Exam schedules
Kirjatentti voidaan uusia opiskelijan valitsemana uusintatenttipäivänä
Completion alternatives
-
Student workload
Alkuinfo (4 h), luennot yhteiskunnan ja elämäntavan muutoksista (2 x 4 h), luennot palvelujärjestelmästä (2 x 4h), seminaari (6-8 h), tentti (3 -4 h). Opiskelijan on lisäksi varattava aikaa tiimityöskentelyyn ja tiimien ohjaukseen (n. 2 h) sekä keskustelutehtävään osallistumiseen.
Further information
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT toteutetaan Diakin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.