OSA01MK21HKI (SHA) Helping interaction and guidance (4cr)
Code: OSA0104A20S-3009
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 21.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Paula Kukko
- Sampo Sivula
- Course
- OSA0104A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization OSA01MK21HKI (SHA) Helping interaction and guidance OSA0104A20S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.
Läsnäolovelvoite100%.
Objective
Students
- know the theoretical basis and inclusive and empowering methods of assisting interaction
- can identify factors influencing communication
- are familiar with the philosophical, ethical and pedagogical basis of guidance and education
- are familiar with the significance of online guidance and health technology as a customer self-care tool in health promotion
- know how to use social media in communicating information to citizens
- understand the significance of evidence-based activities in guidance
- know how to apply nursing science-based information in guidance
- know the principles of plain language and how to produce plain-language texts
Content
- assisting interaction, inclusive and empowering methods
- assessing and supporting customers’/patients’ resources
- basis of guidance and education
- online guidance and health technology
- information and communication technology, digital competence
- information content and pedagogical methods of evidence-based guidance
- nursing science-based information in guidance: commitment, self-care/self-monitoring
- language-based accessibility, plain language, clear speech
Location and time
Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.
Materials
Drake, M. (2009). Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Jyväskylästudies in humanities, 127. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Sivut 11-55, 78-164.
Saatavilla urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3714-0
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 24-140.
Kankare, H., Hautala-Jylhä, P.-L. & Munnukka, T. (toim.) (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma
hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 56-121.
Karjalainen, A. L. (toim.) (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Acta Universitatis Ouluensis D 1236. Oulu: Oulun yliopisto (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf
Sairaanhoitajaliitto. Sähköisten palveluiden strategia käytännön työvälineeksi 2016.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/SÄHKÖISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf. Viitattu 3.2.2016
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. Saatavilla www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media
KIRJALLISUUTTA KÄYTETÄÄN SOVELTUVIN OSIN AINAKIN KOLMESTA SEURAAVASTA TEOKSESTA:
Helasvuo, M-L., Johansson, M. &Tanskanen, S-K. (toim.) (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Holopainen, A., Korhonen T., Miettinen, M., Pelkonen, M. & Perälä, M-L. (2010). Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi.
Premissi 5 (1), s. 38-45.
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta.Vaikuttavuutta tereydenhoitoon.
Saatavilla http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2012). Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, 63. Turku: Turun yliopisto.
Junnila, R., Koskinen, S., Stolt, M. & Salminen, L. (toim.) (2011). Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A 62. Turku: Turun yliopisto. (135 s.)
Kääriäinen, M. (2007). Potilasohjauksen laatu: Hypoteettisen mallin kehittäminen. Acta Universitatis Ouluensis D 937. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789514284984/isbn9789514284984.pdf
Taipale, T. (2005). Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Helsinki: Kansan Sivistystyön Liitto.
Saatavilla www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf
Purola, H. (2000). Kotona asuvan aivoverenkiertohäiriöpotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä. Oulu: Oulun yliopisto. Väitöskirjasta osa tutkimuksessa tuotettu malli.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9514255550/isbn9514255550.pdf
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T. & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26 (4), s. 239-249.
Salmela, S., Kettunen, T. & Poskiparta, M. (2010). Vaikuttavan elintapaohjausintervention suunnittelu - helpommin sanottu kuin tehty? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47 (2),s. 209-218.
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla urn.fi/urn:isbn:9789526207520
Teaching methods
Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan
Ydinsisällöt
• auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
• potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
• ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
• verkkoneuvonta ja terveysteknologia
• tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
• ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
• hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
• kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/
Orientaatiotunti +luennot (läsnäolovelvoite 100%). Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä + verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).
Employer connections
Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.
Completion alternatives
Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan etukäteen erikseen sovittena korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.
Verkkoanalyysitehtävä voidaan etukäteen erikseen sovittuna suorittaa yksilötehtävänä.
Student workload
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26h 40min/opintopiste.
Ryhmäohjaustapahtuman suunnitteluun ja seminaariesityksen työstäminen vaativat aikaa. Pienryhmätyöskentelyä myös etäjaksojen aikana.
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso voidaan ahotoida Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti.