Skip to main content

OSA01MS24JNS/PMK Assisting interaction and guidance (4cr)

Code: OSA0104A20S-3039

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.08.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Pieksämäki
Joensuu
Diak Itä-Suomi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
Teachers
Atte Kollanus
Hanna Kolehmainen
Course
OSA0104A20S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 21 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 30.10.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
OSA01 / Itsenäinen työskentely

Mon 04.11.2024 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
OSA01 / Itsenäinen työskentely

Thu 14.11.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
OSA01 / Itsenäinen työskentely

Tue 19.11.2024 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
OSA01 / Lähteistämisen kertaus
Zoom
Thu 21.11.2024 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
OSA01 / Selkokielen perusteet
Zoom
Tue 10.12.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
OSA01 / Seminaari
Zoom
Thu 12.12.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
OSA01 / Seminaari / Pienryhmä A
Zoom
Thu 12.12.2024 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
OSA01 / Seminaari / Pienryhmä B
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.

Läsnäolovelvoite100%.

Objective

Students
- know the theoretical basis and inclusive and empowering methods of assisting interaction
- can identify factors influencing communication
- are familiar with the philosophical, ethical and pedagogical basis of guidance and education
- are familiar with the significance of online guidance and health technology as a customer self-care tool in health promotion
- know how to use social media in communicating information to citizens
- understand the significance of evidence-based activities in guidance
- know how to apply nursing science-based information in guidance
- know the principles of plain language and how to produce plain-language texts

Content

- assisting interaction, inclusive and empowering methods
- assessing and supporting customers’/patients’ resources
- basis of guidance and education
- online guidance and health technology
- information and communication technology, digital competence
- information content and pedagogical methods of evidence-based guidance
- nursing science-based information in guidance: commitment, self-care/self-monitoring
- language-based accessibility, plain language, clear speech

Location and time

Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.

Materials

Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja. Sivut 24-140.

Karjalainen, A. L. (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Karjalainen A. L., & Wallenius-Penttilä, K. (toim.) (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9

Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis D 1236). Oulun yliopisto. (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf

Sairaanhoitajaliiton eHealth-asiantuntijaryhmä, Ahonen, O., Kouri, P., Liljamo, P., Granqvist, H., Junttila, K., . . . Saranto, K. (2015). Sairaanhoitajaliiton sähköisen terveyspalvelujen strategia vuosille 2015-2020. Suomen sairaanhoitajaliitto ry.
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/SA%CC%88HKO%CC%88ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf


Helasvuo, M-L., Johansson, M., & Tanskanen, S-K. (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kääriäinen, M. Kyngäs, H. 2004. Käsiteanalyysi ohjaus-käsitteestä hoitotieteessä.
Hoitotiede vol 17, no 5/-05, 250-255.

Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T., & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26(4), 239-249.

Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. [Väitöskirja, Oulun yliopisto]. (Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285). Oulun yliopisto. urn.fi/urn:isbn:9789526207520

MUU AINEISTO:

Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta. Vaikuttavuutta terveydenhoitoon.
http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media

Oppiportin verkkokurssit:
Asiakastyön lähtökohdat
• Terveydenhuollon asiakaspalvelun ABC
• Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa
• Asiakaspalvelu eri kanavissa
• Lopputesti

Ohjaus ja oppiminen terveydenhuollossa
• Ohjauksen ja oppimisen perusteet
• Osaamisperustaisuus terveydenhuollossa
• Ohjaajana työyhteisössä
• Suunnittele vaikuttava ohjaus
• Aktivoivat ohjausmenetelmät
• Osaamisen arviointi ja palautekeskustelu
https://anna.diak.fi/login?url=https://www.oppiportti.fi/op/okk00023

Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne, dosentti, psykologian tohtori Pilvikki Absetz https://www.youtube.com/watch?v=7FKRUAnuR3E

Teaching methods

Tavoitteet:

Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan

Ydinsisällöt
• auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
• potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
• ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
• verkkoneuvonta ja terveysteknologia
• tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
• ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
• hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
• viestintä eri ikäisten ja erilaisten asiakkaiden kanssa
• kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
• vuorovaikutuskanavat asiakkaan etähoidossa
• vuorovaikutuskanavat asaikkaan etähoidossa
• informaatioteknologia

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/

Orientaatiotunti +luennot (läsnäolovelvoite 100%). Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä + verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).

Employer connections

Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.

Completion alternatives

Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan etukäteen erikseen sovittena korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.

Verkkoanalyysitehtävä voidaan etukäteen erikseen sovittuna suorittaa yksilötehtävänä.

Student workload

Opiskelijan työmäärä on 27h/op.

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).

Go back to top of page