PHO02VS21DIAK Methods for working with families (5cr)
Code: PHO0205A15S-3009
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.08.2021 - 01.10.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Sini Hiltunen
- Pirkko Natri
- Course
- PHO0205A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization PHO02VS21DIAK Methods for working with families PHO0205A15S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Etäopetusta, jossa myös:
- Yhteinen aloitus Collaboratessa
- Ohjauskerrat Collaboratessa
- Loppuseminaari Collaboratessa
Opiskelijat tekevät ennakkotehtävänä sukupuu-tehtävän ja etäjakson aikana perhe-/perhehoitotyön menetelmätehtävän yksin, pareittain tai pienryhmässä.
Objective
Opiskelija
• osaa analysoida, soveltaa sekä arvioida ajantasaista näyttöön perustuvaa kansallista sekä kansainvälistä tutkimustietoa perhe- ja perhehoitotyön menetelmistä
• osaa suunnitella, toteuttaa sekä arvioida perhehoitotyön eri menetelmien käyttöä osallistavia ja voimavaroja tukevia menetelmiä käyttäen
• osaa huomioida perheiden monimuotoisuuden ja eri kulttuurien, yhteisöjen sekä yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset työmenetelmien valinnassa
• osaa arvioida erilaisten työkäytänteiden sekä menetelmien vaikutuksia sekä vaikuttavuutta perhe- ja perhehoitotyön palvelujärjestelmässä ja esittää kehittämishaasteita
Content
• perhe- ja perhehoitotyön teoreettinen tietoperusta
• tieteellinen lähestymistapa perhe- ja perhehoitotyön menetelmiin
• asiakaslähtöinen yhteistyö sekä moniammatillinen riskinarviointi
• lähisuhde- ja perheväkivalta sekä perhedynamiikan häiriöt - perhe- ja perhehoitotyötyön palvelujärjestelmä
Materials
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ijäs, Kirsti. 2014. Sukupuu. Avain oman elämän ja perheen ymmärtämiseen. Helsinki: Kirjapaja.
Eriksson, Esa ja Arnkil Tom Erik 2006. Huoli puheeksi. Stakes Oppaita 60. Helsinki: Stakes.
Erkko, Anna ja Hannukkala, Marjo 2013. Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Helsinki: Suomen Mielenterveysseura.
Hakulinen, Tuovi ja Paunonen, Marita 1994. Analyysi käsitteestä perhehoitotyö. Lähikäsitteinä perhesysteeminen ja perhekeskeinen hoitotyö. Hoitotiede 6 (2), 58-65.
Kalland, Mirjam 2012. The importance of social support and reflective functioning for parenthood. Teoksessa Family centre in the Nordic countries – a meeting point for children and families.Kööpenhamina. Norden, ss 48 – 55.
Kurki Marjo 2014. Nurses´Acceptance of an Intrnet-Based Support System in the Care of Adolescents with Depression. Turku. Turun yliopisto www.doria.fi/handle/10024/98500
Meriluoto, Taina; Marila-Penttinen, Leena ja Lehtinen, Essi (toim.) 2015. Osallisuus. Osallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden käsikirja. Helsinki: Ensi- ja turvakotienliitto ry.
Rönkkö, Timo ja Rytkönen, Leena 2010. Monisäikeinen perhetyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Sinkkonen, Jari ja Korhonen, Laura 2015. Pulassa lapsen kanssa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Talvio, Sinikka 2015. Punaisen langan rakentaa se lapsilähtöisyys ja sitten otetaan se perhe huomioon, Fenomenografinen tutkimus perhetyöntekijöiden lapsilähtöisyyskäsityksistä, Pro gradu-tutkielma. Tampere: Tampereen yliopisto.
Viinikka, Anne (toim.) 2012. Mentalisaatio lapsiperheiden kohtaamisessa. Helsinki: Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Vilen, Marika; Leppämäki, Päivi ja Ekström, Leena ym. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki. Sanoma Pro Oy.
Vuorenmaa, Maaret 2016. Äitien ja isien osallisuus perheessä ja lasten palveluissa sekä osallisuuteen yhteydessä olevat tekijät. Väitöstutkimus. Tampere: Tampereen yliopisto.
www.ensijaturvakotienliitto.fi
www.joannabriggs.org (The Joanna Briggs Institute)
www.hotus.fi; mm. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
www.mll.fi
www.pela.fi
www.socca.fi
www.thl.fi mm. voimavaralähtöiset menetelmät
www.vaestoliitto.fi menetelmiä, Perhebarometrit
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-osaa analysoida, soveltaa sekä arvioida ajantasaista näyttöön perustuvaa kansallista sekä kansainvälistä tutkimustietoa perhe- ja perhehoitotyön voimavara- ja asiakaslähtöisistä menetelmistä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perhe- ja perhehoitotyön menetelmiä perheen haasteellisissa tilanteissa
-osaa perustella toimintansa perhe- ja perhehoitotyön teoreettisista ja kokemustiedon lähtökohdista
-osaa arvioida eri kulttuurien ja yhteisöjen merkityksiä perheen kanssa tehtävän työmenetelmän valinnassa
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen menetelmien käytössä ammatillisuutta vahvistavana toimintana
Ydinsisällöt:
- tieteelliset lähestymistavat menetelmien taustalla (psykodynaaminen, systeeminen, kognitiivinen ja ratkaisukeskeinen)
- vuorovaikutus- ja ohjaustaidot (voimavara- ja asiakaslähtöisyys, perhekeskeisyys, narratiivisuus)
- puheeksi ottaminen ja avoin dialogisuus (mm. mielenterveys- ja/ tai päihdeongelmat, lähisuhdeväkivalta)
- mentalisaatio ja reflektiivinen työote
- yksilö- ja ryhmätyönohjaus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Collaboration), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän parityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Collaborationissa. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Pepissä ja MoodleRoomissa.
Employer connections
Oppimistehtävä voidaan toteutetaan työelämäyhteistyönä.
Qualifications
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille,kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai sote-alan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.