Skip to main content

PUV01MS24HKI Causes of speech impairment: diseases and disorders (5cr)

Code: PUV0105A19H-3004

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2024 - 22.09.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Humanities, Interpreting in Sign Language and Alternative and Augmentative Communication
Teachers
Marita Joensuu
Tiia Oldenburg
Course
PUV0105A19H

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 6 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 05.09.2024 time 10:30 - 11:30
(1 h 0 min)
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus
Zoom
Wed 11.09.2024 time 10:00 - 11:00
(1 h 0 min)
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus
Zoom
Wed 18.09.2024 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
PUV01 Kommunikaatiopassien esittely LÄHI
HKI-428 Luokka 428
Wed 18.09.2024 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
PUV01 Vierailujen purku LÄHI
HKI-428 Luokka 428
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakson aluksi opiskelijat keskittyvät puhevammaisuutta aiheuttaviin sairauksiin ja vammoihin luentojen kautta. Luennoilla pohditaan sairauksien ja vammojen vaikutusta tulkkauksen käytäntöihin ja etiikkaan. Aihe syventyy kokemuspuhujien kautta. Opintojakso jatkuu opintokäynneillä ja oppimistehtävien tekemisellä. Avustamiseen tutustutaan kokeilemalla liikkumisen ja muita eri apuvälineitä. Katsekontaktin ja fyysisen koskettamisen merkitystä tulkkauksessa opitaan harjoittelemalla. Tulkkauksen ja avustamisen suhdetta ja etiikkaa tarkastellaan asiantuntijavierailun ja oppimistehtävien kautta.

Objective

Students will be able to
- identify common diseases and disorders that cause speech impairments
- understand the effects of diseases and disorders on communication
- understand the individuality of clients
- recognise the interpreter’s role and the underpinnings of ethical decision-making in augmentative and alternative communication
- identify different types of living environments of speech-impaired clients

Content

- physical, developmental and brain disorders, developmental language disorders, neurological disorders, trauma-related disorders, autism spectrum, stroke
- expressive language clients, supportive language clients, alternative language clients
- clients’ cognitive skills, touch, eye contact
- assistance, ethical code of conduct
- stakeholders, work environments, rehabilitation, multidisciplinary teams

Materials

LibGuides linkki:

Suositeltava kirjallisuus

Teaching methods

Luennot, oppimistehtävät, kokemuspuhujat, asiantuntijavierailu ja opintokäynnit. Kokemuspuhujien vierailuiden, opintokäyntien ja asiantuntijavierailuiden läsnäolovelvollisuus on 100%.

Employer connections

TKI-opintoja

Student workload

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.

Qualifications

Opintojen suorittaminen edellyttää laajaa viittomien sanavarastoa ja vahvaa tulkkauksen perusteiden hallintaa. Lisäksi opiskelijan tulee tuntea puhevammaisuuden eri tyypit ja syntymekanismit sekä keskeisimpien eri asiakasryhmien käyttämien kommunikaatiomenetelmien perusteet ennen kelpoisuuskokonaisuuden aloittamista.

Go back to top of page