PUV01MS24HKI Causes of speech impairment: diseases and disorders (5cr)
Code: PUV0105A19H-3004
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.08.2024 - 22.09.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Humanities, Interpreting in Sign Language and Alternative and Augmentative Communication
- Teachers
- Marita Joensuu
- Tiia Oldenburg
- Course
- PUV0105A19H
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 6 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 05.09.2024 time 10:30 - 11:30 (1 h 0 min) |
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus |
Zoom
|
Wed 11.09.2024 time 10:00 - 11:00 (1 h 0 min) |
PUV01 Vapaaehtoinen etäohjaus |
Zoom
|
Wed 18.09.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
PUV01 Kommunikaatiopassien esittely LÄHI |
HKI-428
Luokka 428
|
Wed 18.09.2024 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
PUV01 Vierailujen purku LÄHI |
HKI-428
Luokka 428
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakson aluksi opiskelijat keskittyvät puhevammaisuutta aiheuttaviin sairauksiin ja vammoihin luentojen kautta. Luennoilla pohditaan sairauksien ja vammojen vaikutusta tulkkauksen käytäntöihin ja etiikkaan. Aihe syventyy kokemuspuhujien kautta. Opintojakso jatkuu opintokäynneillä ja oppimistehtävien tekemisellä. Avustamiseen tutustutaan kokeilemalla liikkumisen ja muita eri apuvälineitä. Katsekontaktin ja fyysisen koskettamisen merkitystä tulkkauksessa opitaan harjoittelemalla. Tulkkauksen ja avustamisen suhdetta ja etiikkaa tarkastellaan asiantuntijavierailun ja oppimistehtävien kautta.
Objective
Students will be able to
- identify common diseases and disorders that cause speech impairments
- understand the effects of diseases and disorders on communication
- understand the individuality of clients
- recognise the interpreter’s role and the underpinnings of ethical decision-making in augmentative and alternative communication
- identify different types of living environments of speech-impaired clients
Content
- physical, developmental and brain disorders, developmental language disorders, neurological disorders, trauma-related disorders, autism spectrum, stroke
- expressive language clients, supportive language clients, alternative language clients
- clients’ cognitive skills, touch, eye contact
- assistance, ethical code of conduct
- stakeholders, work environments, rehabilitation, multidisciplinary teams
Materials
LibGuides linkki:
Suositeltava kirjallisuus
Teaching methods
Luennot, oppimistehtävät, kokemuspuhujat, asiantuntijavierailu ja opintokäynnit. Kokemuspuhujien vierailuiden, opintokäyntien ja asiantuntijavierailuiden läsnäolovelvollisuus on 100%.
Employer connections
TKI-opintoja
Student workload
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Qualifications
Opintojen suorittaminen edellyttää laajaa viittomien sanavarastoa ja vahvaa tulkkauksen perusteiden hallintaa. Lisäksi opiskelijan tulee tuntea puhevammaisuuden eri tyypit ja syntymekanismit sekä keskeisimpien eri asiakasryhmien käyttämien kommunikaatiomenetelmien perusteet ennen kelpoisuuskokonaisuuden aloittamista.