Skip to main content

SOS01MS24OUL Methods of customer work (5cr)

Code: SOS0105A20S-3032

General information


Enrollment
01.03.2024 - 18.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2024 - 24.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Harriet Tervonen
Tarja Tuovinen-Kakko
Scheduling groups
pienryhmä 1 (Size: 35 . Open UAS : 0.)
pienryhmä 2 (Size: 35 . Open UAS : 0.)
Small groups
pienryhmä 1
pienryhmä 2
Course
SOS0105A20S

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 29 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 09.09.2024 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
SOS01 / Ohjaus työelämään tehtäviin ohjauksiin / Pienryhmä 1
Zoom
Mon 09.09.2024 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
SOS01 / Ohjaus työelämään tehtäviin ohjauksiin / Pienryhmä 2
Zoom
Thu 19.09.2024 time 10:15 - 14:15
(4 h 0 min)
SOS01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Fri 11.10.2024 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
SOS01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Fri 11.10.2024 time 10:30 - 13:45
(3 h 15 min)
SOS01 / Menetelmäharjoitukset / Pienryhmä 2
OUL-219 219 Opetustila
Fri 11.10.2024 time 10:30 - 13:45
(3 h 15 min)
SOS01 / Menetelmäharjoitukset / Pienryhmä 1
OUL-228 228 opetustila
Wed 06.11.2024 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
SOS01 / Luento
OUL-WEG Wegelius-sali
Mon 18.11.2024 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
SOS01 / Leffaseminaari / Pienryhmä 1
OUL-228 228 opetustila
Mon 18.11.2024 time 10:15 - 15:45
(5 h 30 min)
SOS01 / Leffaseminaari / Pienryhmä 2
OUL-219 219 Opetustila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Objective

Students
• are familiar with and know how to apply various work orientations and customer work methods within social work
• know how to use methods of social guidance, service counselling, psychosocial work and teamwork as well as communal and empowering methods in supporting individuals, families, groups and communities in various life stages and situations
• know how to act to strengthen human rights and inclusion in social customer work.

Content

• theoretical background of work orientations and methods in social customer work
• methods of social guidance, service counselling, psychosocial work, team management and communal and empowering customer work in the social sector
• inclusion-promoting methods in customer work
• resource-based methods in customer work

Materials

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.

Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Teaching methods

Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön
työorientaatioita ja -menetelmiä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn,
ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja
-tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
• osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä.

Ydinsisällöt
• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien
ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät
sosiaalialalla
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
• voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät

Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö

Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.

Employer connections

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Completion alternatives

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Student workload

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn.

Further information

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Go back to top of page