STYMK21HKI (SOSKIR) The parish as an operating environment (5cr)
Code: STY0005A20S-3011
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.03.2021 - 21.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
Unfortunately, no reservations were found for the realization STYMK21HKI (SOSKIR) The parish as an operating environment STY0005A20S-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.
Objective
Students
• are familiar with the parish as an operating environment and know how to analyse its spiritual and social dimensions
• know how to analyse the competence needed in parish work
• are familiar with the tasks in a parish and the significance of collaboration between them
• know how to analyse the basics of creating a community and enabling and strengthening inclusion in a parish
• know the basics of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• know how to analyse the realisation of the main task of the parish from the viewpoint of accessibility, equality and sustainable development
Content
• the spiritual and social dimensions of parish work
• competence required in church work (core competence descriptions)
• parish tasks
• key principles of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• creation of community and volunteer work in a parish
• accessibility, equality and sustainable development in a parish
Materials
Luentotallenteet:
• Kirkon ja seurakunnan olemus ( Mikko Malkavaara)
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä ( Päivi Thitz)
• Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 1 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
• Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 2 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
Kirjallisuus:
Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Helsinki: Kirjapaja. (Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
Uusi diakonivirka 2015 - materiaali. Kirkkohallituksen esitys 1/2015 kirkolliskokoukselle. Uutta diakonivirkaa koskevien säännösten lisääminen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Sivut 6-19.
Eri alojen ydinosaamiskuvaukset.
Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Teaching methods
luento-opetus, verkkokeskustelu, toiminnallinen työskentely ja oman oppimisen reflektio
Employer connections
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin tai yhteisöpajaan osallistumisen kautta.
Completion alternatives
Kirjallinen tehtävä, jossa
a) käsitellään seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön
liittyvät (verkkokeskustelun) teemat
b) käsitellään seurakunnan työn yhteisiä sisältöjä (sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöinen työ) sekä yhteisöllisyyden, vapaaehtoisuuden, saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen toteutumista seurakuntaelämässä
Aineistoina tallenteet ja suoritettava kirjallisuus sekä seurakunnan työntekijöiden ja seurakuntalaisten haastattelut tai työn kuvauksiin perehtyminen. Tehtävään liittyy oman ajattelun koonti ja oppimisen reflektointi
Student workload
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä