Skip to main content

TUMVS22DIAK-termo Research methods (5cr)

Code: TUM0005Y21S-3002

General information


Enrollment
01.03.2022 - 18.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.09.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Teachers
Satu Kajander-Unkuri
Arja Suikkala
Course
TUM0005Y21S

Unfortunately, no reservations were found for the realization TUMVS22DIAK-termo Research methods TUM0005Y21S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:

1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022.
Opiskelijan tulee läpäistä molemmat verkkotentit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin

2) Kirjallisuuskatsaus.
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus

Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 verkkotentit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin

5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus

Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden verkkotentin hyväksytysti, opintojakso päättyy.

Objective

The student
· is able to describe the nature of quantitative and qualitative research as well as the premises of the methodology and philosophy of science.
· is able to search for and critically evaluate national and international quantitative and qualitative scientific information and apply it to research, development and innovation (RDI) activities in accordance with the defined problem or purpose.
· is able to justify the most appropriate data acquisition and data analysis methods for the defined problem or purpose.
· is able to design a plan for RDI activities and embed ethical aspects into the research project.
· is able to analyse and evaluate the validity and reliability of RDI activities.

Location and time

Verkko-opetus (Diakle)

Materials

Kirjallisuuskatsaus:

Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.

Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf

Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.

Laadullinen tutkimusmenetelmä:

Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.

Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Määrällinen tutkimusmenetelmä:

Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.

Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.

Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8

Muu Diaklessa osoitettu materiaali.

Teaching methods

Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä)
Verkkotentit 6 kpl
Itsenäinen työskentely

Exam schedules

Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)

Itsenäinen työskentely 131 tuntia:

1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia

Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa)

Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan.

Further information

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)

Go back to top of page